Piteå Kommuns verksamhet styrs utifrån vision, strategiska områden, mål och målindikatorer som bryts ned från kommunfullmäktige till respektive nämnd/styrelse. Kommunfullmäktige styr och följer upp i denna struktur genom verksamhetsplanen och övriga styrande dokument som delårsrapporter och årsredovisning.
- Kvalitetsarbetets styrgrupp består av förvaltningscheferna samt kontinuerliga träffar mellan ordförande och förvaltningschefer/verkställande direktörer.
- Nämnder och styrelser har gemensamt ansvar för resultat och kvalitet, såväl för helhetsperspektivet som för den egna verksamheten.
- Kommunens ledarskaps- och medarbetarpolicy är en viktig grund i kvalitetsarbetet.
- Det löpande arbetet sker i en övergripande arbetsgrupp som leds av kommunstrateg Anna Lena Pogulis. Arbetsgruppen arbetar bl.a med gemensam struktur i styrande dokument och grad för måluppfyllelse, utveckla analyser i beslutsunderlag, medborgardialog, uppföljning och utvärdering samt verkar för att resultaten leder till verksamhetsutveckling
Kvalitetsarbete steg för steg
Kvalitetsarbete är att ständigt göra verksamheten bättre och använda resurserna på bästa sätt. Förbättringshjulet visar hur kvalitetsarbetet går till. Efter att man har planerat och genomfört verksamheten följer man upp och åtgärdar brister. Kilen illustrerar att det är viktigt att säkra kvaliteten, så att man inte gör samma fel igen. På så sätt skapas ständiga förbättringar.
Planera
I första steget planeras verksamheten. Politikerna beslutar om mål för den kommunala verksamheten och ger uppdrag till tjänstemännen. Målen ligger till grund för verksamhetsplaner som tjänstemännen tar fram.
Genomföra
I andra steget genomförs den planerade verksamheten. Anställda på alla enheter arbetar under året med att genomföra aktiviteterna som finns angivna i verksamhetsplaner.
Följa upp
I tredje steget följs verksamheten upp. Det görs till exempel genom att man ställer frågor till grupper som använder kommunens tjänster i undersökningar, genom att man tar in synpunkter och förslag från enskilda personer och genom att sammanställa resultat. Information samlas in för att se om de politiska målen är uppfyllda.
Åtgärda
I fjärde steget åtgärdas det som man kommit fram till i uppföljningen. Om resultatet inte har blivit som planerat eller om uppföljningen visar på annat som bör åtgärdas skriver man ned vad man kan göra åt det.
Kvalitetssäkring
Kvalitetssäkringen av arbetet förhindrar att samma fel görs igen. Åtgärderna ligger till grund för den nya planeringen så att erfarenheterna från uppföljning och åtgärder tas till vara. På så sätt skapas ständiga förbättringar.