Gator och trafik

Felanmälan

Gator och vägar (Piteå kommun)
Telefon 0911-69 62 00

Gatubelysning (PiteEnergi)
Telefon 0911-648 00

Parkeringstillstånd

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade (Piteå kommun)
Telefon 0911-69 62 00.


KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider Vardagar 08.00-17.00, dag före röd dag stänger vi kl 13.00
Sommartid (15/5 - 1/9): Vardagar 08.00-16.00

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål
Kommunen sköter om 400 kilometer gator och gång-och cykelvägar
Kommunen sköter om 400 kilometer gator och gång-och cykelvägar  Foto: Maria Fäldt

Gator och trafik

Kommunen ser till att
vägar och trottoarer är rena
och att det finns människor
som skottar bort snön.
 
Om du har frågor om gator och trafik
eller vill anmäla fel
ring 0911-69 62 00.

Gatubelysning

Piteå Energi AB sköter
belysning på gatorna.
 

Om du har frågor om gatubelysning
eller vill anmäla fel
ring 0911-648 00.

Kollektivtrafik

Du kan åka buss
till många platser i Piteå. 
Du åker med lokaltrafikens bussar 
till exempel till Öjebyn, Hortlax och Munksund.
Du kan åka buss gratis
med Citylinjen
 
Du kan byta buss
vid hållplatsen Knuten.
 
Du åker till kommunens byar
och till andra kommuner
med Länstrafikens bussar.
 
Länstrafikens bussar går från busstationen.

Cykelleder

Det finns många cykelvägar
och cykelparkeringar i Piteå. 
Nästan alla cykelvägar är
markerade med skyltar.
 
Du hittar åtta större cykelvägar 
och många andra cykelvägar
på en cykelkarta.
 
Du kan hämta cykelkarta på stadshuset,
på biblioteket och på turistbyrån.

Parkering

Du måste registrera
när du parkerar din bil i Piteå.
 
Du kan använda appar i din telefon.
Första gången du använder parkeringapp 
måste du göra en användare.
 
Du kan också använda maskiner på stan.
Maskiner för att registrera parkerig finns på 
Kyrkparkeringen och
vid Stora Coop och Ica Kvantum.
 
De första två timmarna är gratis.
Efter två timmar kostar det att stå parkerad.

Parkeringstillstånd

Om du har ett rörelsehinder
kan du få parkeringstillstånd för din bil.
Då får du använda parkeringsplatser för rörelsehindrade.
Du söker tillstånd hos kommunen.
 
Om du har frågor om parkeringstillstånd
ring 0911-69 60 00.

Sidan kontrollerad: 2017-06-07 13:58:44