Barn

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider Vardagar 08.00-17.00, dag före röd dag stänger vi kl 13.00
Sommartid (15/5 - 1/9): Vardagar 08.00-16.00

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Barn

Alla som bor i Piteå kan få hjälp
när de har det svårt.
 
Piteå kommun ordnar stöd och hjälp
för familjer med barn.
I Piteå finns Familjens hus,
med öppen förskola.
Där är alla välkomna.
 
Socialtjänsten ordnar också hjälp för barn
som har föräldrar som dricker för mycket sprit
eller som använder knark.
 
Barn till föräldrar som är psykiskt sjuka
kan också få hjälp.
 
Om du eller din familj behöver hjälp
kan du ringa till en socialsekreterare
på socialtjänsten.

Kontakt

Telefonnumret till socialtjänsten
är 0911-69 75 75
Du kan ringa måndag till fredag,
mellan klockan nio och tolv på förmiddagen.

Hjälp för barnets bästa

Om en lärare, polis eller en släkting
tycker att ett barn mår dåligt
kan de berätta det för en socialsekreterare.
Socialsekreteraren kan göra en undersökning
av hur barnet har det.

Om undersökningen visar
att barnet behöver hjälp
försöker man ge hjälp till hela familjen.
Man planerar hjälpen tillsammans med familjen.

Man måste anmäla

Om man tror att ett barn har det svårt hemma
måste man säga det till socialtjänsten.
Detta gäller för alla dem som arbetar med barn.

Det gäller också för polisen
och för dem som arbetar på sjukhus.

Detta kan du göra

Om du tror att ett barn har det svårt hemma
ska du säga det till socialtjänsten.
Om du känner familjen
kanske du kan tala om för dem
att du tycker att de behandlar barnet illa.

Ni kan gå till socialsekreteraren tillsammans.
Man kan anmäla utan att behöva säga vem man är.
Om du tror att ett barn far illa nu
ska du ringa till polisen.

Sidan kontrollerad: 2014-01-22 08:28:47