Har du fått en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt? Betala inte. Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt. Så här gör du för att bestrida en felaktig faktura:
Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. Du kan göra detta enklast genom att skicka e-post till företaget då du även har bevis på när bestridena gjordes. I mailet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Om du skickar ett brev är det viktigt att du inte signerar brevet med din namnteckning. Det finns fall då oseriösa företag kopierat och förfalskat namnteckningen. Ange också nummer, belopp och datum på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar.
Spara alltid en kopia på bestridandebrevet
Om du mejlat in ditt bestridande ska du spara mejlet. Skickar du brevet per post så spara en kopia på brevet. En extra trygghet är också att skicka brevet rekommenderat. Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.
Du behöver inte bestrida fakturan igen om du får en påminnelse
Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.
Däremot måste du bestrida fakturan igen om du får ett nytt krav från ett inkassobolag för trots att du har invänt mot en faktura kan det hända att företaget har tagit ärendet vidare till ett inkassobolag.
Du är inte skyldig att betala inkassobolaget om du inte beställt produkten
Får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget så är det viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Mailet kan utformas på samma sätt som den ursprungliga bestridan. Skicka även med kopia på mailet/brevet du skrev till företaget. Återigen är det bra att spara en kopia på det du skickar.Om du inte har beställt en produkt är du inte skyldig att betala bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är korrekt förrän en konsument bestrider det. Det är upp till företaget som kräver dig på pengar att bevisa att du är skyldig att betala.
Du kan inte få en betalningsanmärkning för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag
Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. Om företaget väljer att gå hela vägen till Kronofogden och du får ett så kallat betalningsföreläggande, är det först när Kronofogden meddelat ett utslag som en betalningsanmärkning kan bli aktuell. Om du har fått ett betalningsföreläggande och inte svarar på det leder det i sin tur till ett utslag som kan jämföras med en dom. Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala.
Anmäl till Konsumentverket om du blivit drabbad
Konsumentverket och Konsumentombudsmannen sätter extra stort fokus på företag som ägnar sig åt den här typen av marknadsföringsmetoder och avtalskonstruktioner. Därför uppmanar vi drabbade konsumenter att anmäla företag som agerar felaktigt.
Varning för bedrägeri
Det finns bedragare på internet som vill få dig att använda mobilt BankID eller uppge kontrollsiffrorna i din bankdosa i syfte att komma åt dina pengar.
Använd aldrig Bank-ID på uppmaning av någon som kontaktar dig. Lämna heller aldrig ifrån dig personliga koder. En bedragare kan använda uppgifterna för att stjäla pengar eller beställa ett BankID i ditt namn för att använda själv.
Bedragare kan, för att verka trovärdiga, själva bekräfta att du inte ska lämna ifrån dig den personliga koden till bankdosan, men att det är kontrollsiffrorna du får ut av dosan som de behöver för att kunna ”stoppa bedrägeriet”. Det är dock dessa kontrollsiffror du absolut inte ska lämna ut.
En bedragare kan använda vänners eller familjemedlemmars konton på sociala medier, exempelvis Messenger, för att komma åt dina uppgifter, så lämna inte ut personliga koder/kontrollsiffror och logga inte in med mobilt BankID även om det verkar vara någon du känner som kontaktat dig.
Även telefonnumret som visas i din telefon kan vara falskt. Det vill säga, det kan se ut som att det faktiskt är banken som kontaktar dig fast det inte är det. Detta innebär att en kontroll av telefonnumret inte är någon säkerhet.