Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren. Ta kontakt med säljaren och reklamera varan. Om du och säljaren är överens om att felet är ursprungligt, dvs inte beror på hur du handskats med varan, har säljaren rätt att, i första hand, försöka avhjälpa felet genom reparation eller omleverans.
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
- få felet reparerat
- byta till en ny felfri vara
- få prisavdrag
- häva köpet och få pengar tillbaka
- få ersättning för reparation
- hålla inne betalning
- få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.
Reparation eller byte
Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara. Du ska i normala fall själv ta varan till säljaren, men om du inte har möjlighet till detta bör du kontakta säljaren så att denne kan besluta om hur varan ska transporteras.
Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade.
Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig.
Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.
Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller.
Du har inte rätt till ett nytt kvitto när du får en ny vara. Men se till att du får en notering det ursprungliga kvitton eller någon annan dokumentation som kan bevisa din reklamation.
Prisavdrag istället för reparation eller ny vara
Om säljaren inte kan eller vill reparera felet eller byta ut varan, kan du begära att få avdrag på priset. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Du kan också föreslå att du ska få ersättning för att reparera varan någon annanstans.
Du kan häva köpet om ni inte kommer överens
Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs. Det betyder att säljaren betalar tillbaka pengarna som du har betalat, mot att du lämnar tillbaka varan. Du har rätt att få ränta på det belopp som säljaren återbetalar. Du har alltid rätt att få pengarna tillbaka om köpet hävs. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det.
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Ett exempel kan vara om du specialbeställt en vigselring som visar sig inte passa.
Om köpet hävs kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, såkallat nyttoavdrag.
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.
Skadestånd för utgifter och förluster
I vissa fall kan du få ersättning för de utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet på varan. Rätten till skadestånd har du både om felet blivit reparerat eller om köpet hävts. Men det finns undantag då du inte kan få ersättning för utgifter och förluster. Prata med en konsumentvägledare om du behöver råd.
Exempel på kostnader och förluster som du kan få ersättning för
- utlägg för resor och transporter, till exempel om du behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad
- inkomstförluster, till exempel om du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen
- prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara
- andra förluster, till exempelvis om du inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på din bil
- skador på annan egendom som du har, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste inom rimliga gränser försöka begränsa förlusten eller skadan. Till exempel kan du inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten. Du kan läsa mer om regler för skadestånd under rubriken skadestånd i menyn till vänster.
Tänk på det här om du vill begära skadestånd
Om du ska reklamera en vara och vill begära skadestånd för kostnader och förluster är det viktigt att du kan bevisa vilka kostnader du haft, till exempel ett intyg från din arbetsgivare om löneavdrag eller kvitton på utförda reparationer.