Här finns information om ett urval av de lagar som skyddar dig som konsument och vad du kan göra när företag bryter mot reglerna.
Det finns många lagar och regler för att skydda dig som konsument.
- Har jag rätt att ångra ett köp och få pengarna tillbaka?
- Kan jag säga upp ett hyrköp?
- Får en räkning se ut så här?
Vi informerar dig om dina rättigheter och skyldigheter.
Öppet köp och bytesrätt
Öppet köp innebär att du inom en viss tid kan lämna tillbaka varan och få igen pengarna.
Bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället. Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto.
Det finns ingen lag som ger dig rätt att få öppet köp eller bytesrätt. Varje butik bestämmer själv sina regler så fråga alltid vad som gäller innan du betalar. Den lagliga ångerrätten finns inte när du handlar i butik. Se distans- och hemförsäljningslagen.
Konsumentköplagen
Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare.
Lagen handlar framför allt om vilka krav du kan ställa på säljaren om det är fel på en vara eller om den levereras för sent. Spara alltid kvittot så att du kan styrka ditt köp när du kontaktar säljaren. Som konsument har du 3 år på dig att reklamera en vara.
Det finns även något som heter sexmånadersregeln. Den innebär att ett fel som uppstår inom 6 månader efter köpet antas vara ett ursprungsfel om inte säljaren kan motbevisa detta.
Konsumenttjänslagen
Konsumenttjänslagen gäller när du som privatperson låter en näringsidkare utföra ett arbete på en sak eller på din fastighet eller förvara en sak åt dig.
Det kan röra reparationer, underhåll, installationer eller småhusentreprenader. Förvaring innebär att näringsidkaren tar på sig att förvara en sak åt dig, t ex magasinering av möbler, förvaring av kläder i bevakad restauranggarderob. Som konsument har du 3 år på dig att reklamera en tjänst.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal gäller lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen innebär bland annat att du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
Konsumentkreditlagen
Konsumentkreditlagen gäller avtal om kredit som en näringsidkare, till exempel en bank, erbjuder dig som konsument. Lagen gäller även vid köp av varor och tjänster på kredit och avbetalning. Lagen är tvingande till konsumentens förmån. Det betyder att säljaren eller kreditgivaren inte får erbjuda dig sämre villkor än vad som står i lagen.
Ett kreditköp är när en säljare lämnar dig anstånd med någon del av betalningen eller när hela eller någon del av betalningen finansieras med pengar som du får låna av säljaren eller någon annan kreditgivare. Exempel på kreditköp är när du köper något på avbetalning eller delbetalning i en butik eller på internet.
Marknadsföringslagen
För att vi konsumenter ska slippa bli lurade av oseriös marknadsföring finns en Marknadsföringslag. Lagen ska motverka oriktiga påståenden, oetiska metoder, vilseledande uppgifter och andra ojusta grepp i reklamen. Lagen ställer också krav på att viktig information ska finnas med i annonser och annan marknadsföring. Om du stöter på marknadsföring som är tvivelaktig finns det olika sätt att anmäla detta. Ta kontakt med oss så får du veta mer.
Prisinformationslagen
Prisinformationslagens syfte är att främja en god prisinformation till konsumenterna. Lagen gäller för näringsidkare, som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor och tjänster direkt till konsumenterna. Huvudregeln är att priset ska anges när en näringsidkare marknadsför bestämda varor och tjänster.
Lag om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning
Det är vanligt att tidsbestämda avtal förlängs om konsumenten inte säger upp avtalet, så kallad automatisk förlängning. Det här kan vara lätt att missa och kan leda till att konsumenten blir fortsatt bunden av ett avtal, kanske under en längre tid.
För att undvika det kommer det nu en ny lag som innebär att ett företag måste påminna konsumenten om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp. Påminnelsen ska vara skriftlig och skickas till konsument senaste en månad innan avtalet måste sägas upp. Om konsument inte får en sådan påminnelse har denne rätt att säga upp avtalet även om det har förnyats.
Avtal som från början är så kallade tillsvidareavtal eller avtal som när de förnyas får en uppsägningstid med högst tre månader omfattas inte av de nya reglerna. Det innebär att prenumerationsavtal på till exempel musik- eller tv-tjänster som förnyas med en månad i taget undantas från reglerna
Reklamationer
Om du upptäcker att det är fel på en vara eller tjänst ska du klaga hos säljaren, göra en reklamation, snarast efter det du upptäckt felet.
Säljaren är inte ansvarig för fel som reklameras tre år efter köpet, om det inte finns en garanti som är längre. Gäller det arbete på fast egendom är reklamationstiden tio år. Om du inte kan lösa problemet med säljaren kan du kontakta konsumentvägledningen.
Vi kan också hjälpa dig med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Du kan även göra en anmälan direkt till Allmänna reklamationsnämnden.