Piteå kommun gör årligen inköp för cirka 900 miljoner kronor. Inköpen omfattar varor, tjänster och entreprenader inom kommunens verksamhetsområden. På denna sida har vi samlat goda råd till dig som önskar bli leverantör samt information om offentlig upphandling.
Allmänna råd
Hitta affärsmöjligheterna i kommunens upphandlingar
Konkurrensverket har tagit fram ett par filmer som i korthet beskriver offentlig upphandling. Mer information om hur du lämnar anbud och vilka regler som gäller finns på Upphandlingsmyndigheten.se
När kan jag som företag kontakta Piteå kommun?
Innan en upphandling påbörjas kan du kontakta Inköp för mer information. Du kan även kontakta ansvarig upphandlare för att informera om ditt företag och dina produkter.
Inköp Piteå kommun: inkop@pitea.se
Inköp Pikab: inkop@pikab.pitea.se
Vid upphandlingen: förbered er och svara bara på det vi frågar efter.
När upphandlingen är annonserad kan kommunkationen endast ske via upphandlingssystemet. Därför är det viktigt att du alltid ställer dina frågor i god tid och förbereder ditt anbud noggrannt.
Alla företag är välkomna att lämna in anbud. En av våra viktigaste uppgifter är att se till att fri konkurrens gäller. Vi behandlar alla på samma sätt, oavsett ifall anbudsgivaren har varit ramavtalsleverantör tidigare eller är med för första gången.
Vi använder oss av Kommers upphandlingsstöd där hela upphandlingsprocessen är elektronisk. I Kommers hämtar du förfrågningsunderlag, ställer frågor och lämnar anbud.
Att tänka på:
- Börja i tid! Det är bra att i god tid innan sista anbudstid läsa igenom vad som krävs.
- Ställ frågor och förtydligande. I upphandlingsystemet finns en frågor och svarsfunktion.
- Kontrollera att den information som begärts verkligen finns med i ditt anbud.
- Undvik att lämna information som inte efterfrågats.
- Fyll i så mycket information som möjligt i Kommers. Strukturen i systemet ska följas.
- Undvik att lämna egna bilagor.
- Svara även på självklara frågor. Vi kan endast utgår från de svar du lämnat i anbudet, detta trots att vi känner till dig som leverantör.
- Tänk på att reservationer är svåra att hantera och kan medföra att anbudet måste förkastas.
- Gå igenom samtliga skallkrav i upphandlingen och se till att du som leverantör kan leva upp till alla angivna "ska-krav".
- Lämna alltid in anbuden i god tid! Vi kan aldrig hantera för sent inkomna anbud.
Var hittar jag annonserade upphandlingar?
TIPS! Anmäl dig även till Mercells leverantörsregister utan kostnad!
Mercell Opic Leverantörsregister
Mercell Opic Leverantörsregister är en annonsplats mot offentliga kunder. Leverantörer lägger själva upp konto hos Mercell. Läs mer på länken nedan: