Det kan kännas både svårt och krångligt att lämna anbud men faktum är att det kan vara en riktigt lönsam möjlighet till ökade affärer för dig som företagare. För att underlätta och eventuellt räta ut några frågetecken kommer här lite tips och trix för dig som vill lämna anbud på aktuella upphandlingar.
Vad ska jag tänka på?
- Var noggrann, läs igenom hela underlaget!
- Ställ gärna frågor om det finns otydligheter eller om ni har funderingar.
- Kontrollera löpande om något nytt har publicerats om upphandlingen.
- Bevaka upphandlingen, förutsättningar kan komma att förändras.
- Även självklara krav i underlaget MÅSTE besvaras.
- Lämna endast den information som efterfrågas.
- Kontrollera att allt verkligen finns med. Ett ofullständigt anbud kan innebära att det måste förkastas.
Information som kan komma att krävas kan t.ex. vara:
- F-skattebevis, CV och intyg
- Årsredovisning och/eller resultat och balansräkning
- Ansvarsförsäkring
- Intyg om åtagande från eventuellt annan leverantör
- Kontaktuppgifter till referenser
- Särskilt bevis/certifikat (t.ex. miljö, kvalitet)
Var hittar jag annonserade upphandlingar?
TIPS! Anmäl dig även till Mercells leverantörsregister utan kostnad!
Till dig som redan är leverantör!
Skicka elektroniska fakturor eller gå in i vår fakturaportal och registrera dina fakturor elektroniskt! Läs mer om detta på Pitea.se och klicka på Till dig som är leverantör
Har du fortfarande frågor, kontakta oss gärna!
Inköp Piteå kommun: inkop@pitea.se
Ekonomi Piteå kommun: ek@pitea.se
Inköp Pikab: inkop@pikab.pitea.se