Enligt miljöbalken ska den som bedriver verksamheten ha den kunskap som behövs för att skydda människor och miljön mot olägenheter, t.ex. smitta. För anmälningspliktiga verksamheter gäller krav på systematiserad och dokumenterad egenkontroll. Ur hälsosynpunkt, innebär det att verksamheten måste upprätta rutiner för t.ex. fortlöpande kontroll av utrustning, och att undersöka och bedöma risker.
Genom egenkontroll visar man kunderna att verksamheten håller hög kvalitet. Ett egenkontrollprogram är ett sätt att visa att verksamheten tycker att hygien och miljö är viktigt – något som kunderna uppskattar. Egenkontrollprogrammet ska alla medarbetare känna till och det ska finnas tillgängligt vid tillsyn. Egenkontrollprogrammet ska uppdateras regelbundet.
Hur gör du?
1. Fundera och anteckna ner det som kan påverka människors hälsa eller miljön i din verksamhet. Exempelvis:
- Handhygien
- Städning
- Rengöring av instrument
- Kontroll av utrustning
- Produkter som kan ge upphov till allergier
- Kemiska produkter
- Information till kunder
- Annat, som är aktuellt för just din verksamhet
2. Om ni är flera som arbetar i verksamheten, beskriv vad du kan göra för att minimera påverkan och ange vem som har ansvaret.
3. Skriv en lista över de kemiska produkter som ni använder.
4. Gör ett schema där du kan fylla i när du/dina medarbetare ska göra olika saker, notera alltid när det sedan blivit gjort.