Adresser är viktiga för att vi ska hitta i kommunen, de är också ett underlag för folkbokföringen. Det ska finnas en adress för varje entré till bostadshus, fritidshus, samlingslokal och på de byggnader som har någon form av verksamhet. Dessutom ska varje bostad registreras i ett lägenhetsregister.
Namnsättning
Kommunen ansvarar för namnsättning av gator, vägar, allmänna platser, kvarter och stadsdelar i Piteå.
När förslag till nya vägnamn tas fram, är regeln att de bör ha en geografisk eller historisk koppling till platsen. Även intilliggande vägar kan styra namnsättningen av den nya vägen. Vid behov kan även personer med lokal kännedom kontaktas, till exempel byaåldermän eller Piteå museum. Ibland har den som är i behov av adress ett eget förslag. Samråd sker alltid med räddningstjänsten för att säkerställa att namnet blir så pass unikt att det inte kan sammanblandas med annan adress vid eventuell utryckning.
Adresser
Kommunen ansvarar också för att sätta ut adresser samt att adressinformationen registreras, är korrekt och aktuell samt meddelas till skatteverket, posten, polisen och räddningstjänsten. När en gata har fått sitt namn är det kommunen som sätter adressnummer längs gatan. I samband med att ett adressnummer sätts, läggs dess koordinater in i adressregistret och på adresskartan.
Adressnumret ska skyltas upp på huset eller vid infartsvägen. Det är fastighetsägaren som ansvarar för skyltning. Skyltning av väg och ortnamn ansvarar väghållaren för.
Saknar du adress?
Om du saknar adress kan du snabbt och enkelt skicka in en begäran om en ny adress via webbformulär Ansök om en ny adress
Behöver du ändra adress?
Adressändring kan du göra antingen via Skatteverkets webbplats eller Svensk adressändring.