Miljö- och tillsynsnämnden är tillsynsmyndighet för miljöbalken, livsmedelslagstiftningen, smittskyddslagen, alkohol- och tobakslagen. Avdelningen Miljö- och hälsoskydd handlägger dessa ärenden för nämnden.
Det kan handla om till exempel nedskräpning, skadedjur, livsmedel, störande buller eller inomhusfrågor som fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller liknande. Du kan kontakta Miljö- och hälsoskydd om du upplever en olägenhet för människors hälsa eller miljön eller misstänker dålig livsmedelshantering.
Innan du kontaktar Miljö- och hälsoskydd
Kontakta först den som orsakar störningen. Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla dina klagomål till Miljö- och hälsoskydd.
För att Miljö- och hälsoskydd ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Enligt miljöbalken (9 kap. 3§) definieras olägenhet för människors hälsa som en "störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig".
Tänk på att vi inte kan hjälpa till vid klagomål som handlar om exempelvis grannosämja, djur som far illa eller arbetsmiljöfrågor. Då ber vi dig istället kontakta andra myndigheter så som polisen, länsstyrelsens djurskyddsenhet eller Arbetsmiljöverket.
Anmälan om klagomål
Anmälan gör du enklast i vår e-tjänst via länk i högerspalten. Alla inkomna uppgifter, även dina kontaktuppgifter, registreras i vårt system och blir en allmän handling och kan begäras ut av allmänheten. Det innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem.
Anonym anmälan
Du kan göra en anonym anmälan men det kan innebära att handläggningen av ärendet försvåras, eller att ditt klagomål kanske inte kan handläggas alls. Av utredningsskäl kan det vara svårt för oss att utreda anonyma klagomål eftersom vi oftast måste undersöka störningen där den upplevs. Det går inte heller att juridiskt driva ett ärende rörande en störning om vi inte kan påvisa det faktiska förhållandet att någon är störd samt att vi inte kan återkoppla till dig vad som händer i ärendet eller om ärendet lämnas utan åtgärd och avslutas.
Så här hanterar vi din anmälan
För att vi ska kunna handlägga din anmälan behöver vi få en så utförlig beskrivning som möjlig av den olägenhet eller störning du upplever. När ditt klagomål kommit in till Miljö- och hälsoskydd gör vi en bedömning om ditt klagomål omfattas av miljöbalken, livsmedelslagen, smittskyddslagen, alkohollagen eller tobakslagen. En vanlig åtgärd från vår sida är att informera den som klagomålet berör så att denne får möjlighet att själv vidta åtgärder. I vissa fall bedömer vi att det inte är fråga om olägenhet i lagens mening och beslutar att inte vidta någon åtgärd alls. Som klagande har du i så fall rätt att överklaga beslutet. Om myndigheten beslutar att åtgärder ska vidtas har båda parter rätt att överklaga.