En ny detaljplan krävs innan ett nytt område kan byggas eller när man behöver ändra ett områdes användning. Processen med att ta fram en detaljplan styrs av plan- och bygglagen och innebär ett antal steg som detaljplanen måste gå igenom.
Handläggningen av en detaljplan tar normalt minst ett år från start till antagande. Exakta handläggningstider är svåra att uppge, då undersökningar och utredningar under arbetets gång kan påverka handläggningstiden.
En planprocess kan bedrivas på ett antal olika sätt som i plan- och bygglagen kallas för förfaranden. Val av förfarande utgår från förutsättningar i det enskilda ärendet, exempelvis detaljplanens komplexitet och dess betydelse för allmänheten. Vid komplexa planärenden kan kommunen besluta om framtagande av ett planprogram innan själva planläggningen kan påbörjas. Under planprocessen prövar kommunen markens lämplighet för exploatering utifrån förutsättningar och frågeställningar.
Du som vill utföra en åtgärd inom ett mark- eller vattenområde som kan innebära att en detaljplan behöver upprättas, upphävas eller förändras ska ansöka om planbesked av kommunen. Ansökningsblanketten hittar du via länk Ansök om planbesked i högerspalten.
Kommunen tar ut en avgift för planbesked, framtagande av planprogram, detaljplan samt områdesbestämmelser enligt aktuell plan- och bygglovstaxa.
Detaljplaneprocessen består av ett antal faser. Under respektive flik nedan beskrivs de olika faserna.