Kvalitetsarbete är att ständigt göra verksamheten bättre och använda resurserna på bästa sätt. Förbättringshjulet visar hur kvalitetsarbetet går till. Efter att man har planerat och genomfört verksamheten följer man upp och åtgärdar brister. Kilen illustrerar att det är viktigt att säkra kvaliteten, så att man inte gör samma fel igen.
Planera
I första steget planeras verksamheten. Politikerna beslutar om mål för den kommunala verksamheten och ger uppdrag till tjänstemännen. Målen ligger till grund för verksamhetsplaner som tjänstemännen tar fram.
Genomföra
I andra steget genomförs den planerade verksamheten. Anställda på alla enheter arbetar under året med att genomföra aktiviteterna som finns angivna i verksamhetsplaner.
Följa upp
I tredje steget följs verksamheten upp. Det görs till exempel genom kundundersökningar, brukardialog, synpunkter från enskilda personer och olika resultat. Information samlas in för att se om de politiska målen är uppfyllda.
Åtgärda
I fjärde steget åtgärdas det som man kommit fram till i uppföljningen. Om resultatet inte har blivit som planerat eller om uppföljningen visar på annat som bör åtgärdas skriver man ned vad man kan göra åt det.
Kvalitetssäkring
Kvalitetssäkringen av arbetet förhindrar att samma fel görs igen. Åtgärderna ligger till grund för den nya planeringen så att erfarenheterna från uppföljning och åtgärder tas till vara. På så sätt skapas ständiga förbättringar.