Ekonomiavdelningen arbetar på Kommunstyrelsens uppdrag med att leda och samordna kommunövergripande ekonomistyrnings- och inköpssprocesser.
Ekonomistyrning
Enheten ekonomistyrning ansvarar för kommunövergripande ekonomistyrningsprocesser, redovisning och finansförvaltning. I uppdraget ingår även att ansvara för kommunens ekonomisystem samt att upprätta kommunens årsredovisning, bokslut, verksamhetsplan och budget. Enheten svarar även för insatser till den kommunala bolagskoncernen.
Ekonomiadministration
Enheten ekonomiadministration ansvarar för kommunens centrala kassafunktion, leverantörs- och kundreskontra samt kommunens samlade kravverksamhet och löpande bokföring.
Inköp
Enheten Inköp ansvarar för inköpsprocessen med fokus på de kommunövergripande upphandlings- och uppföljningsprocesserna. I uppdraget ingår att genomföra kommunövergripande strategiska upphandlingarna där målsättningen är goda affärer för bästa kommunnytta. Inköp ansvarar även för kommunövergripande inköpsanalyser och avtalsförvaltning. I uppdraget ingår även driva och delta i olika utvecklingsprojekt i syfte att kvalitetssäkra hela inköpsprocessen. Kommunens Inköpsnätverk leds av Inköpschefen och enheten ansvarar för utbildning och support till förvaltningarnas inköpssamordnare.
E-post: inkop@pitea.se
Ekonomiavdelningens kundtjänst
Hit vänder du dig med frågor om t ex påminnelser eller inkassokrav, om du behöver en fakturakopia eller vill ansöka om exempelvis e-faktura eller
autogiro.
Läs mer om de olika sätten att betala till Piteå kommun här: Betala till kommunen - Medborgarservice