Som ett resultat av Piteås deltagande i projektet ENERU, reste jag och min kollega Tony Lindfors till Kandalaksha i 2013. Den resan blev startskottet till ett pedagogiskt utbyte med fokus på energi och hållbar utveckling. Nästa steg var att pedagoger från Kandalsha med omgivningar bjöds in till Piteå och under tre dagar i slutet av mars var de här.
Måndag 24 mars
Från måndag morgon och resten av tiden hade vi förmånen att ha med oss Valentina Carlsson som tolk som idag jobbar som lärare här och har även erfarenheter av att ha arbetat som lärare både i Ryssland.
Veckan började med ett besök i stadshuset. Där togs vi emot av Gerd Sävenstedt och Helena Stenberg och Gerd gav en mycket fyndig presentation av Piteå utifrån att staden var en kvinna med familj. Efter förmiddagskaffe bar det av till utbildningsförvaltningen för en träff med Ingemar Jernelöf om skolorna i Piteå. Samtalet blev intensivt och det var roligt att höra hur nyfikna våra gäster var på den svenska skolan. Efter besöket fick vi höra att våra gäster förvånades över att vår skolchef hade ett så informellt sätt, något som gruppen uppskattade stort.
På eftermiddagen besökte vi Porsnässkolan för att träffa rektor Sara Rönnbäck och delar av personalen samt besöka Naturskolan. Även här inledde vi med att samtala om hur skolvardagen ser ut i Norrfjärden och vilka utmaningar som de står inför. Redan nu kunde vi skönja något som ständigt återkom, nämligen att vi har väldigt mycket gemensamt.
En chock
Naturskolan blev närmast som en chock.. tänk att man kan jobba med ormar, ödlor, fiskar och kräldjur i skolan. Frågorna var många och det var med stort intresse de tog del av Naturskolans uppdrag och erfarenheter att de fick hålla ett par ormar gjorde inte saken sämre..
På vägen hem passade vi på att visa Backenområdet och några butiker där de kunde shoppa. Resultatet blev att vi bara hade chauffören med oss tillbaka till Vandrarhemmet, övriga hade klivit av.
Vindkraftspark och inspiration
Klockan 8.30 på tisdagsmorgonen styrde vi kosan mot Dragaliden och vindkraftsparken. Med som guide hade vi Jonas Lundmark och han fångade verkligen våra gäster. Väl uppe vid vindkraftsparken hade vi turen att ha tekniker på plats och de kunde ge en visning av innanmätet i ett verk, något som var mycket uppskattat.
Vi besökte också Villa Västan för ett förmiddagsfika och gruppen var mycket intresserad av den by som byggts upp för arbetarna men också hur de bofasta klarar vatten, el, och avloppsförsörjning och om vad det finns för arbetstillfällen.
En av deltagarna, Tina, arbetar på Tekniska högskolan i Kirovsk och hon bjöd omgående in Jonas att komma och träffa studenter och kollegor för att berätta och inspirera om vindkraft som energikälla. Det skulle också ges möjlighet att få besöka ett av de få vindkraftverk som finns på Kolahalvön.
Nästa programpunkt var lunch på Sjulnässkolan och en träff med rektor Christoffer Backlund. Även här blev igenkännandet stort då vi började dela med oss av de utmaningar vi står inför bl.a. med internet men också kring elevers mobilanvändande etc.
Länkade med Lego
Tony Lindfors tog sedan emot gruppen i en laborationssal där våra gäster fick möjlighet att laborera och programmera med hjälp av lego. Eftersom Tony hade träffat delar av gruppen i Kandalaksha tidigare så blev det ett glatt återseende där också nya trådar knöts ihop. Det visade sig att Grigorij, en av pedagogerna i gruppen, hade arbetat med tekniklego och programmering under många år och då vi summerade besöket så blev detta ett område som vi kommer att jobba vidare med.
Prestigelös atmosfär
Hela förmiddagen var inbokad med ett studiebesök på Norrbyskolan i Hortlax. Där hade man gjort ett fantastiskt jobb med att dela upp de ryska gästerna i olika grupper som sedan fick besöka olika klasser och prata med elever och lärare. Vid fikat fortsatte diskussionerna som kom att handla om hur man bygger en positiv och uppmuntrande atmosfär i en klass i stället för att lägga fokus på att stävja dåligt bettende. Våra gäster fastnade också för den varma och prestigelösa atomsfären och de var mycket glada att få tillbringa så mycket tid tillsammans med elever och pedagoger både i klassrummen och i personalrummet. Dessutom var de överraskade över att eleverna vågade ställa så många frågor och att de verkade genuint intresserade av Ryssland och vad de hade att berätta.
Efter lunch i skolmatsalen, där gruppen med stor förundran såg att eleverna själva tog mat och ställde sig i kö, så bar det av till Furunäset för en träff med Halldo Lundgren och slutligen ett samtal om fortsatt utbyte.
Det hummades och nickades en hel del kring en del av de bilder som Halldo visade kring energislöseri och smarta lösningar för att spara energi.
Vid samtalet om vårt fortsatta utbyte så enades vi om att vi från Piteå kommer att besöka Kandalaksha och Apatity någon gång i slutet av september eller början av november.
Vid detta besök kommer vi att hålla i en utbildning med enkla laborationer om energi, hållbar utveckling och teknik. Planen är också att utrusta ett antal lådor med labbmaterial till skolorna i Kandalaksha, något de betalar genom sin del av projektet.
Som jag nämnt tidigare så fanns det en stark önskan hos gruppen att även Jonas följer med vid höstens besök. Även om vår syn på energi skiljer sig åt så finns det ett stort intresse kring förnybar energi och vi har också fått höra att intresset för förnybar energi Ryssland växer starkt. En del av skälen är miljöhänsyn men det handlar också om att hänga med i teknikutvecklingen och vad som händer då länder i omvärlden försöker bryta sitt beroende av rysk olja och gas.
Som långsiktigt tema för utbyte med Ryssland på skolområdet enades vi om ”Hållbar utveckling”. Vad vi lägger i det begreppet och vilka aspekter som betonas får framtiden utvisa, men helt klart är att energi är en av dessa.
Några tankar
Om tidigare resor till Kandalaksha har haft ett fokus på att hjälpa, så tror jag att den epoken är förbi. I Kandalaksha har människorna fått uppleva en ganska dramatisk höjning av sin levnadsstandard och de står mitt uppe i en samhällsomvandling, precis som vi gör. En majoritet av de utmaningar som finns är gemensamma. Framtiden handlar om att dela erfarenheter och inspirera varandra med det som vi gör bra på respektive plats. Att skolan är en viktig del i detta är självklart!
//Fredrik Marklund