Inom flera av kommunens verksamheter är rätten att framföra klagomål reglerad i lagtext. Här har vi samlat dessa exempel. Klicka dig vidare till det som rör dig.
Förskola, fritidshem och skola
Kommunen är skyldig att ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen i förskola, fritidshem och skola. Det kan till exempel handla om bemötande, trivsel, inflytande eller stöd till en enskild elev. Om det kommer fram brister ska det åtgärdas.
Länk till aktuell webbsida för förskola, grundskola och gymnasium
Vuxenutbildning
Är du missnöjd eller upplever att något inte motsvarar dina förväntningar i samband med en vägledningssituation, en kurs eller en utbildning? Då vill vi gärna veta det. Genom kursråd, uppföljningar och utvärderingar fångar vi upp många åsikter. Att ta hand om klagomål är ett annat sätt att få in underlag för ett fortsatt förbättringsarbete.
Länk till aktuell webbsida för vuxenutbildningen
Socialtjänsten
Kommunen är skyldig att ha skriftliga rutiner för att ta emot klagomål på patient/brukar relaterade frågor inom socialtjänsten. Om du har klagomål eller synpunkter på vår verksamhet uppmuntrar vi att du tar upp frågan direkt med den det berör. Både positiva och negativa synpunkter på hur vi arbetar med våra uppdrag ingår i kvalitetsarbetet och uppmuntras.
Länk till webbsida om synpunkter och klagomål på socialatjänsten
Olägenheter för människors hälsa, miljön eller livsmedel
Har du klagomål som rör olägenheter för människors hälsa, miljön eller livsmedel, ta i första kontakt med berörd verksamhetsutövare eller fastighetsägare. Det kan handla om till exempel nedskräpning, skadedjur, livsmedel, störande buller eller inomhusfrågor som fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller liknande. Får du inte hjälp av verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren, kan du anmäla klagomål till kommunens Miljö- och hälsoskydd.
Länk till webbsida Klagomål – olägenhet för miljö, hälsa och livsmedel