Du som folkbokförd eller äger fast egendom inom kommunen kan överklaga kommunala beslut. Det finns två typer av överklaganden, laglighetsprövning (kommunalbesvär) eller förvaltningsbesvär.
Laglighetsprövning (kommunalbesvär)
Om du tycker att kommunen har överskridit sina befogenheter, eller fattat beslut i strid mot gällande regler för hur ett beslut ska fattas, så kan du överklaga beslutet genom laglighetsprövning.
Vad gäller vid laglighetsprövning?
-
Du måste vara folkbokförd i Piteå kommun eller äga fast egendom i kommunen. Du behöver inte vara personligen berörd av beslutet.
-
När beslutet är justerat (protokollet underskrivet) och anslag om justering är uppsatt på kommunens anslagstavla i Stadshuset kan du överklaga det. Du har tre veckor på dig att överklaga beslutet räknat från den dag då anslagets sattes upp. I varje protokoll står det när anslaget sätts upp på anslagstavlan.
-
Det kostar ingenting att överklaga ett beslut.
- Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då det tillkännagavs på kommunens anslagstavla att protokollet över beslutet justerats
Vad kan överklagas?
-
Beslut av fullmäktige eller den beslutande församlingen i ett kommunalförbund,
-
Beslut av en nämnd eller ett partssammansatt organ, om beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande art,
-
Beslut av förbundsstyrelsen eller en annan nämnd eller ett partssammansatt organ i ett kommunalförbund, om beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande art.
-
De beslut som revisorerna fattar om sin förvaltning.
Överklagan måste vara skriftligt och ska skickas till:
Förvaltningsrätten i Luleå
Box 849
971 26 LULEÅ
I din överklagan skriver du: - vilken instans (nämnd eller kommunfullmäktige) som fattat beslutet - vilket datum beslutet fattats och vilket paragrafnummer det har i mötesprotokollet samt de omständigheter som överklagandet grundas på. Vid prövningen av överklagandet får domstolen inte beakta andra omständigheter än sådana som klaganden har hänvisat till före överklagandetidens utgång.
Vad händer efter du överklagat?
Förvaltningsrätten upphäver kommunens beslut om den kommer fram till att:
- Det inte har kommit till på lagligt sätt.
- Beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen eller landstinget.
- Det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det.
- Beslutet annars strider mot lag eller annan författning.
Förvaltningsrätten kan endast upphäva beslutet, den kan inte ersätta det överklagade beslutet med något annat beslut.
Du kan läsa mer om laglighetsprövning i Kommunallagens 13 kapitel.
Förvaltningsbesvär
Bara den som beslutet angår, det vill säga den som är part i ärendet kan överklaga med förvaltningsbesvär, till exempel den som sökt bygglov eller socialt bistånd.
Vad gäller vid förvaltningsbesvär?
- Vid beslut som kan överklagas med förvaltningsbesvär är kommunen skyldig att upplysa dig om hur du skall göra för att överklaga; kommunen ska ge en så kallad besvärs-hänvisning i samband med att du får del av beslutet.
- Ett förvaltningsbesvär ska lämnas in till den myndighet (nämnd) som meddelat beslutet inom tre veckor räknat från det datum du fick del av beslutet.
- Överklagan ska vara skriftlig.
- Det kostar inget för den som överklagar.
- I din överklagan skriver du: - vilket beslut du vill överklaga - varför du vill att beslutet ska upphävas eller ändras.
- Om den beslutande instansen inte ändrar beslutet på det sätt som du begär i din överklagan sänds överklagandet till Förvaltningsrätten eller annan berörd rättslig instans för prövning.
Vad händer efter du överklagat?
Vid prövning av ett förvaltningsbesvär prövas både om beslutet är lagligt och själva sakfrågan.
Det överklagade beslutet kan upphävas eller ändras av domstolen.
Regler om förvaltningsbesvär finns i Förvaltningslagen samt i olika speciallagstiftningar, till exempel socialtjänstlagen, plan – och bygglagen m.fl. lagar. Av speciallagstiftningarna framgår vilka beslut som är överklagningsbara.