Kommunen är skyldig att ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen i förskola, fritidshem och skola. Det kan till exempel handla om bemötande, trivsel, inflytande eller stöd till en enskild elev. Om det kommer fram brister ska det åtgärdas.
Gör så här om du har åsikter om skolverksamheter
Kommunen är skyldig att ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot verksamheten i förskola, fritidshem och skola. Det kan till exempel handla om bemötande, trivsel, inflytande eller stöd till en enskild elev. Om det kommer fram brister ska det åtgärdas.
Gör så här om du vill klaga eller lämna åsikter:
- Kontakta skolan i första hand.
Kontakta mentor eller annan personal vid berörd skola eller förskola.
- Kontakta rektor i andra hand.
Om personalen inte kan lösa problemet eller du fortfarande inte är nöjd, kontaktar du rektorn.
- Kontakta barn- och utbildningsnämnden i tredje hand. Om en konstruktiv dialog inte kan upprättas med skolan eller om problemet inte åtgärdas av rektor/enhetschef så kan du gå vidare och kontakta nämnden via kommunens e-tjänst. Det omfattar även klagomål som behandlats i styrelsen för fristående förskola eller fritidshem eftersom kommunen ansvarar för tillsynen i de verksamheterna samt klagomål mot Vuxenutbildningens upphandlade utbildningsleverantörer.