Dans för alla är ett samverkansprojekt mellan Piteå kommuns Utbildningsförvaltning, Dans i Nord, Stiftelsen Institutet Dans i skolan och professor i danspedagogik Cecilia Björklund Dahlgren, som är verksamhetschef för det nationella utvecklingsarbetet Dans i skolan.
Syftet är att alla barn och unga i Piteå kommun oavsett kön, etnicitet eller social tillhörighet, ska få möta dansen som konstnärlig och estetisk uttrycksform i skolan. Dans för alla är en särskild satsning som är fastställd i Kommunfullmäktiges verksamhetsplan och årsbudget för åren 2021–2023
Syfte
Barn och unga ska genom dansen få möta äldre generationer och tillsammans utforska, umgås och lära av varandra. Barnen ska få utveckla kroppsmedvetenhet, fantasi, uttryck, inlevelse, identitet, empati och dansen stimulerar också till delaktighet, ökad inlärning och kommunikation. Barnens eget skapande i dans ska stå i fokus och bidra till ökad fysisk och psykisk hälsa. De positiva effekterna av området dans – hälsa - lärande implementeras med skolans övriga ämnen. De som deltar i utvecklingsarbetet ska få rörelseglädje och tillgodose behovet av konstnärliga upplevelser och gemenskap.
Genomförande
I satsningen ingår barn i förskola, elever i årskurs 1, årskurs 4-5-6 samt årskurs 8. Även deltagare i daglig verksamhet och äldreboenden får möta dansen. Projektet och dansundervisningen kommer hålla hög kvalitet genom utbildade och erfarna danslärare samt metodutvecklingsarbetet i danspedagogik som Institutet Dans i skolan bidrar med, och den kompetensutveckling i dans som Luleås tekniska universitets dansutbildning erbjuder. Dans i Nord kommer kunna bidra med dansföreställningar för eleverna med professionella utövare. Dans för alla är även ett tillfälle till fortbildning för förskollärare, klasslärare och idrottslärarna som deltar i projektet. Projektet Dans för alla utvecklar och stärker barns rätt till dans i skolan och förskolan i Piteå samtidigt som nätverksbyggande och kunskapsutveckling.
Samarbete förskola och äldreboende, gruppbostäder
Där det finns ett äldreboende nära en förskola utvecklas samverkan så att de äldre får uppleva när förskolebarnen dansar och dessutom skapar de äldre och barnen dans tillsammans.
I gruppbostäder dansar eleverna för de som deltar under den dagliga verksamheten. Eget skapande i dans lyfts fram där kroppsmedvetenhet, fantasi, uttryck och delaktighet är centralt.
Äldre- och gruppboendemedverkan blir aktuell under höstterminen 2021 om pandemiläget förbättrats och smittspridningen minskat, så att projektet kan genomföras på ett säkert sätt.
Förskola
Barnen får dansundervisning av legitimerad danslärare. Besök och dans i äldreboenden.
Årskurs 1
Alla elever i åk 1 får dansundervisning av legitimerad danslärare. I undervisningen utgår man från barns genuina behov av lek och rörelse. Barnen utvecklar kroppsmedvetenhet, fantasi, uttryck, inlevelse samt delaktighet och får skapa dans.
Årskurs 4, 5 och 6
Eleverna får dansundervisning under ämnet Idrott och Hälsa. Största delen av satsningen är på mellanstadiet då det är av stor vikt med hälsoförebyggande insatser. Det är viktigt att dansundervisningen utgår från flera aspekter på dans såsom den sociala, motoriska / kinestetiska, kulturella, emotionella och estetiska så att eleverna får utforska eget skapande, uttryck, delaktighet och empati.
Årskurs 8
Eleverna får dansundervisning av legitimerad danslärare under ämnet Idrott och Hälsa. Eleverna får tillgång till dansen som uttryck och konstart för att utforska kroppsmedvetenhet, eget skapande, annorlundaskap, centrum, periferi, identitet, delaktighet och empati både som individ och i grupp.