Hälsofrämjande skola handlar om 12 hälsofrämjande projekt från förskola upp till gymnasiet samt kompetensutveckling för olika personalgrupper. Hälsofrämjande och förebyggande insatser ska stödja elevens utveckling mot skolans mål enligt skollagen.
Hälsofrämjande skolutveckling är en särskilda satsning som är fastställd i Kommunfullmäktiges verksamhetsplan och årsbudget för åren 2021–2023.
Förskolan
Inköp av ellådscyklar
Barn och personal vistas ute tillsammans och kan besöka nya platser som utan cyklarna ligger för långt från förskolan. Projektet möjliggör en annan typ av undervisning för barnen i form av nya upplevelser och erfarenheter.
Målsättning: Öka barns och personals frisktal, utveckla erbjudande av ute/natur upplevelser till barnen, möjliggöra nya erfarenheter och upplevelser för barnen, Introducera ett klimatsmart sätt att transportera sig med.
Hållbara föräldrar
Familjens hus erbjuder riktade ABC-utbildningar till föräldrar i Öjebyn. ABC-föräldrautbildning (Alla barn i centrum) är ett evidensbaserat föräldrastödsprogram som funnits i Piteå kommun under många år och finns fortfarande. Metoden har hjälpt många familjer till ett bättre fungerande föräldraskap.
Målsättning: Ge föräldrar förutsättningar att öka sin föräldrakompetens, minska stress som ofta leder till irritation och ilska.
Hållbara barn – rörelse och återhämtning
Aktiviteten syftar till att ge ett stöd för personalen att inspirera och uppmuntra barnen att vara fysiskt aktiva och ge dem förutsättningar till vanor för hälsa och välbefinnande både nu och i framtiden.
Målsättning: Öka personalens kompetens inom ämnet, så att det kommer både barn och personal till godo. Skapa engagemang hos pedagogerna. Barn gör inte som vi säger utan, de gör som vi gör. Aktiviteten syftar också till att skapa en röd tråd och knyta an till ansökan om “Hållbara föräldrar”. Hållbara föräldrar är en förutsättning för hållbara barn.
Grundskolan
Aktiva raster, åk 4-6 (Elevhälsan)
Fritidspedagoger och annan rastvaktspersonal utbildas så att de kan organisera rastaktiviteter för att främja fysisk rörelse med alla dess fördelar, motverka utanförskap och kränkningar samt att främja att alla elever fostras i sunda levnadsvanor. Syftet är också att utrusta 4–6 skolor med rastbodar för de som inte redan har sådana. Bodarna utrustas och kompletteras med rastaktivitetsmaterial. Eleverna är delaktiga i materialinköpen.
Målsättning efter projektets slut:
- Förbättrade fysiska mätvärdena i Hälsoenkäten för åk 4 år 2021 och 2022 jämfört med 2020.
- Färre kränkningsärenden i deltagande skolor 2022 jämfört med 2021.
- Förbättrade studieresultat för deltagande skolor 2021 och 2022 jämfört med 2020.
Pedagogisk rastverksamhet (Backgårdsskolan, Sjulsmarks skola)
Syftet är att bygga upp en pedagogisk rastverksamhet med rastpedagog. Rasterna ska stimulera elevers lust till fysisk aktivitet. Rasterna planeras pedagogiskt, eleverna lär sig ta ansvar och är delaktiga i material och miljö. Aktiviteter skapas utifrån elevernas intressen.
Målsättning: Rasten ska bli en rolig, efterlängtad och skapa trygghet, samt att det ska bli en del av skoldagen. Att ha en dokumenterad planering för rastaktiviteterna som följs upp och utvärderas.
Attraktiva raster (Norrmalmskolan)
Främja det sociala samspelet bland eleverna samt öka intresset för fysiska aktiviteter och utevistelse.
Målsättning: Alla elever ska känna sig trygga och att kränkningarna ska minska, eleverna får ett ökat intresse för lek och rörelse, eleverna får mer energi till sitt skolarbete och mer ork till en stimulerande fritidsvistelse på eftermiddagen.
Attraktiva raster med social samvaro (Christinaskolan)
Främja och öka intresset för social samvaro genom olika aktiviteter bland eleverna, samt öka intresset för fysiska aktiviteter och även utevistelse.
Målsättning: Eleverna får ett ökat intresse att socialisera och vilja umgås med varandra, alla elever ska känna sig trygga och att kränkningarna ska minska, Genom sociala och fysiska aktiviteter stimulera till en ökad motivation och koncentration i undervisningen, Minska nedskräpning och förebygga skadegörelse, d v s öka elevers förståelse och intresse att vara rädd om sin skola.
Främja mående med ridning och djur (Tallbackaskolan)
Främja Tallbackaskolans elevers psykiska och fysiska hälsa genom ridning och arbete med djur.
Målsättning: Ge fler elever möjlighet till ridning och arbete med djur vid Grans Naturbruksskola.
Utbildning kring elevers sömnvanor (Hortlax skola)
Utbildningsinsats för skolsköterskor/kurator så att de kan göra en riktad satsning om sömn för skolans högstadieelever och deras vårdnadshavare/föräldrar.
Målsättning: Motverka sömnbristen hos ungdomarna.
Utbildning kring elevers nätanvändning (Bergsviksskolan)
Stärka pedagogernas kompetens kring elevers nätanvändning och hur de kan arbeta förebyggande. Att pedagogerna blir uppdaterade om vad eleverna gör och vad som händer på nätet.
Målsättning: Få trygga pedagoger i det främjande och förebyggande arbetet med elevers användning av nätet och sociala medier.
Gymnasieskolan
Stimulans till rörelse – OCR- hinderbana (Strömbackaskolan) OCR (Obstacle course racing)
Öka motivationen till rörelse under raster och håltimmar för eleverna, samt att ge nya verktyg till idrotten att utmana och stimulera eleverna och därmed höja kvaliteten i utbildningen.
Målsättning: Väcka intresse för nya motionsformer både i skolan och på fritiden. Öka elevernas rörelse och bidra till en bättre hälsa.
Forskningscirklar – kompetensutveckling för personal
Två forskningscirklar erbjuds kring ämnet Hälsofrämjande skola vid åk 4 till 6 i grundskolan. Den ena cirkeln under 2021 och den andra 2022. Deltagare till forskningscirklarna rekryteras genom riktade inbjudningar till lärare, rektorer och personal från elevhälsan som visat intresse för hälsofrämjande arbete. Samverkansforskare Ulrika Bergmark och Catrine Kostenius, Luleå tekniska universitet, är cirkelledare.
Målsättning. Efter genomgången forskningscirkel har personalen fördjupat sina kunskaper kring hälsofrämjande arbete i skolan. Forskningscirklarna fokuserar på fördjupning inom områdena: främjande perspektiv, hälsa och lärande, uppskattande förhållningssätt samt aktionsforskning och skolutveckling.