Inom vuxenutbildningen identifierades ett behov att hitta gemensamma sätt att jobba med projekt, för att på ett bra sätt tillvarata medarbetarnas kompetens och möjliggöra kollegialt lärande. Läraren Lars Ulin tog kontakt med KLF:s projektkontor med sin idé om en verksamhetsnära projektmodell.
Idén om en gemensam projektmodell formulerades i samband med ett arbete som handlade om utveckling av den digitala kompetensen. Här såg Lars att en projektmodell som ligger nära verksamheten skulle underlätta.
- Vi vände oss till projektkontoret för att vi själva saknade kompetens att värdera vår projektidé. Vi fick hjälp med en tidig bedömning huruvida vår projektidé var hållbar, berättar Lars.
Inom vuxenutbildning saknades kompetens inom projektstyrning, men projektkontoret bidrog med stöd i idékonkretisering och rådgivning. Blickarna riktades mot en modell inom entreprenörskapsforskning som pekar ut ett antal principer att jobba efter för att komma till nya lösningar. Teorin/modellen kallas effectuation* och handlar bland annat om att "gräva där man står" kring aktuella behov och resurser samt att skapa kraft genom bred involvering.
- Den information vi fick om effectuation av projektkontoret blev viktigt för oss när vi tog nästa steg i riktning mot att förverkliga vår projektidé, säger Lars.
De sökte och fick medel från verksamhetsutvecklingspotten för att testa projektmodellen. Vuxenutbildningens grund- och gymnasieskoleteamet var först ut att testa den.
En handfull arbetsgrupper bildades. Deras arbete utgick från de behov som identifierats gällande elevernas digitala kompetens. Kollegialt lärande används som metod för utveckling av undervisningspraktiken, kopplat till arbetsgruppernas lärdomar och insikter.
Under projektperioden har Lars och hans kollega Lise-Lotte Österlund träffat projektkontoret regelbundet för stöd och erfarenhetsutbyte.
- Vi fick kontinuerlig handledning från projektkontoret – ett stöd vi upplevde som viktigt för att överbrygga hinder och välja väg i vår process framåt, menar Lars.
Det finns förhoppningar att projektet ska leda till en mer långsiktig modell för verksamhetsnära utveckling och ett närmare samarbete med andra skolor och aktörer för lärande och kunskapsspridning.
- Vi behöver hitta sätt att sprida resultaten från våra utvecklingsarbeten till andra skolor. Kanske vill andra verksamheter ta rygg på oss och utveckla egna varianter på projektmodellen?
Lars anser att stödet från projektkontoret varit värdefullt kring idéns förutsättningar, behovsanalys och projekthandledning:
- Menar man från kommunens sida allvar med att verksamhetsutveckling och innovation är viktigt, behövs det stödet och rådgivningen som projektkontoret kan ge.
Notering: Det är forskaren Saras D. Saravathys som utvecklat metoden effectuation som handlar om hur entreprenörer fattar beslut och använder sina resurser.