Lärande rekrytering 2.0 var ett Europeiskt Socialfondsprojekt inom programområde 2 - Ökade övergångar till arbete. Det specifika målet har varit att kvinnor och män som står särskilt långt från arbetsmarknaden ska komma i arbete, utbildning eller närmare arbetsmarknaden. Projektet har varit ett samarbete mellan Piteå kommun, Företagarna i Piteå och Arbetsförmedlingen och pågick under perioden 2021-02-01 - 2023-02-28.
Sammanfattning av projektet
Nyanlända, personer med funktionsnedsättningar och unga utan fullständiga betyg har svårast för att såväl närma sig, som att etablera sig på arbetsmarknaden. Andelen män och unga är i majoritet och prognoser för de närmaste åren beskriver en nedåtgående konjunktur, vilket kommer medföra ytterligare svårigheter för ovanstående grupper att ta sig in på arbetsmarknaden. Det är dessa individer som har varit den primära målgruppen för projektet, mot bakgrund också av den demografiska utvecklingen i Norrbotten, där vi behöver öka möjligheterna att tillvarata hela den tillgängliga arbetskraftens potential. Många branscher står också inför generationsväxlingar parallellt med att det minskade antalet yngre ska bära upp service och produktion för det ökande antalet äldre.
Minst 50% av deltagarna ska ha närmat sig eller kommit i arbete efter deltagande i projektet vilket även innefattar påbörjande av yrkesförberedande studier. Projektet eftersträvade också effekten att arbetsplatser ökar sin kompetens att introducera och behålla anställda med skilda förutsättningar såsom språk, funktionsvariation och kort utbildning. Detta kunde ske genom ändrad inställning, anpassningsförmåga och struktur samt införande av ambassadörer i sagda förhållningssätt. Av totalt 70 erbjudna platser har 69 individer fördelat på 25 kvinnor och 44 män deltagit i projektet, där 64% vid projektes slut tagit sig vidare till studier, arbete, praktik eller uppgraderat sin formella kompetens.
Den sekundära målgruppen i projektet har varit arbetsgivarna, vars engagemang har handlat om att ta emot, handleda och kanske t o m anställa deltagarna. Målet för arbetsgivarna, har varit att genom detta samarbete ändra förhållningssätt och attityd till målgruppen, och se dem som en potentiell arbetskraft.
Metoderna som man använt sig av har varit Supported Employment/Individual Placement Support och Metodhandboken. Den förstnämnda är en av de mest framgångsrika arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetodikerna som togs fram redan i slutet av 60-talet. Metodhandboken togs fram i föregångsprojektet Lärande rekrytering 2017 - 2019 i arbete med målgruppen utrikesfödda. Metoden syftade till att utbilda arbetsplatser och handledare i effektiv praktik och handledning av utrikesfödda, med fokus på träning av yrkessvenska.
I samband med Arbetsförmedlingens omstrukturering lades kontoret i Piteå ned i september 2019. Detta har inneburit en avsevärd ökning av digital i stället för personlig service av AFs tjänster. För många individer i nämnda grupper som helt saknar eller har mycket begränsade kunskaper i grundläggande digital kompetens, har detta endast ökat svårigheterna att söka och få ett arbete. Därför har en specifik målsättning i projektet även varit att bidra till att öka IT kunskaperna för dem som haft behov av detta.
Arbetssättet har varit individbaserat men med ett starkt fokus på samarbete med och mellan individ och arbetsplats. Samarbete och tillit har varit nyckeln till framgång och har inbegripit en god överenskommen planering med delmål och täta uppföljningar. Avgörande har också varit en väl genomförd inledande kartläggning av individen; en god matchning mot lämplig arbetsplats samt att en och samma person, dvs handledare/handläggare har ansvarat för respektive individ. Projektmedarbetarna har varit ett stöd för individen såväl på som utanför arbetsplatsen och även ett stöd för arbetsgivaren under hela processen. Gruppaktiviteter och enskilda insatser har löpande arrangerats för att möta deltagrnas behov och utmaningar i processen mot egen försörjning.
Projektet har successivt implementerat gjorda erfarenheter genom kontinuerlig kontakt med kollegor i den ordinarie verksamheten. Samarbetet med Arbetsförmedlingen och de rutiner man tagit fram kring handläggning och anvisning av individer, har varit mycket god och projektet är mycket positiv till att Arbetsförmedlingen utgjort samarbetspart i projektet. Information och frågor kring tillgänglighet och jämställdhet har belysts dels genom arbetsplatsanalyser som gjorts för varje enskild arbetsplats och dels genom särskilt seminarium.