Business Capacity Development (BCD) är ett samverkansprojekt mellan 16 av regionens kommuner och Swedish Lapland Visitors Board. Projektets övergripande mål är att verka för en långsiktig hållbar tillväxt för besöksnäringens små och medelstora företag i regionen. Där ingår även att få fler företag att växa på prioriterade marknader med fler attraktiva och hållbara produkter samt öka kännedomen om destinationerna och öka distributionen av företagens produkter.
Arbetet kommer att bedrivas inom två insatsområden; marknadsutveckling och affärsutveckling, båda med tydlig utgångspunkt i samverkan och möjligheten att stärka företagens konkurrenskraft.
Inom insatsområde marknadsutveckling kommer arbetet till stor del att ske tillsammans med företagen inom tematiska och/eller geografiska marknadsgrupper. De insatser som sker inom marknadsutveckling kommer att riktas sig mot utpekade målmarknader och målgrupper. Arbetet syftar till att driva resande till destinationen Swedish Lapland genom intresseväckande och kännedomsskapande kampanjer och direkta säljaktiviteter av företagens produkter. Marknadsaktiviteterna har ett genomgående digitalt fokus.
Är du företagare eller en potentiell partner till projektet? Kontakta någon av våra lokala destinationsföreträdare!
Inom insatsområde Affärsutveckling kommer arbetet att bedrivas genom kompetenshöjande insatser för företagen genom vidareutveckling av konceptet Arctic Spirit in Swedish Lapland, ASSL, och genom coachande insatser. Här är fokus att stärka företagen med utgångspunkt i dess behov kopplat till marknadens efterfrågan.
Projektet startades som ett treårigt projekt 2018 och förlängdes under 2020 med ytterligare 2 år. Aktiviteterna inom projektet beslutas och genomförs gemensamt av projektets samverkansparter och företag i regionen med utgångspunkt i företagens behov och marknadens efterfrågan.