Rom byggdes inte på en dag och det gör inte 27 mil järnväg heller. Men när infrastrukturminister Tomas Eneroth i strålande sensommar sol tillsammans med kommunalråden i Piteå, Robertsfors och Umeå förankrade den första rälsen för Norrbotniabanan utanför Umeå så var det ändå det första steget i att bygga en järnväg som är helt nödvändig för Sveriges utveckling och tillväxt, och ett måste för att klara klimatmålen.
Nu intensifieras också arbetet med att planera Norrbotniabanan genom Piteå. Redan under nästa år kommer Trafikverket att inleda arbetet med att ta fram Järnvägsplaner för passagen genom vår kommun.
En järnvägsplan är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen järnvägsavsnitt ska se ut och hur det skall byggas. Då järnvägsplanen hänger tätt ihop med kommunernas detaljplaner så måste järnvägsplanen kunna genomföras utan att den strider mot dessa. Därför tar kommunerna också fram detaljplaner som matchar arbetet med järnvägsplanen. När järnvägsplanen sedan är klar prövar Trafikverket planen mot gällande lagstiftning och bedömer om den kan fastställas. I bedömningen görs bland annat avvägningar mellan enskilda och allmänna intressen och hur väl planen överensstämmer med lagstiftningens krav på att intrång och olägenheter ska minimeras.