Järnvägsbygget ger möjlighet att förbättra befintlig infrastruktur
I samband med bygget av järnvägen får Trafikverket tillsammans med kommunen möjligheter att förbättra den befintliga infrastrukturen i centrala Piteå. Ett exempel är att Timmerleden kommer att kunna byggas om och få nya säkra trafiklösningar där alla järnvägspassager blir planskilda.
Kommunens ambition är också att området Västermalm, mellan Sundsgatan och Timmerleden, kan utvecklas som en ny kompletterande stadsdel mellan framtida resecentrum och stadskärnan. Därför kommer också möjligheterna att flytta ut delar av godshanteringen från centrum att utredas.
Många fördelar med ett centralt placerat resecentrum
Det är välkänt att stationer som inte ligger centralt ofta upplevs som otillgängliga och mindre trygga av resenärerna. Studier har visat att externa stationslägen kan minska resandet med upp till trettio procent jämfört med om en station ligger centralt. Det finns också ett tydligt samband mellan stadsutveckling och centrumnära stationslägen, då dessa ofta ökar efterfrågan på bostäder och lokaler i närområdet.
Den beslutade dragningen av järnvägen innebär att vi får ett centralt placerat resecentrum med vacker arkitektur som blir integrerat i stadens flöden och som ska vara en trygg, tillgänglig och välkomnande mötesplats med bra serviceutbud för både resenärer och besökare.
Snabbare till mer och fler
Regeringens prognos är att med de investeringar som planeras i Norrbotten och Västerbotten behöver det ske en nettoinflyttning på 100.000 personer inom närmaste 15 åren. Norrbotniabanan kommer att få stor betydelse både för kommunens utveckling och för invånarnas möjligheter att resa snabbt och smidigt norr- eller söderut utan att belasta klimatet.
Med Norrbotniabanan öppnas också helt nya möjligheter för besöksnäringen genom att den skapar en pulsåder för turismen inåt landet. Genom Norrbotniabanan kommer restiderna att halveras längs Norrlandskusten jämfört med att åka buss eller bil. Det gör att man kan åka tåg från Piteå till Umeå på cirka nittio minuter eller till Skellefteå och Luleå på en halvtimma. Med Norrbotniabanan blir myten om långa avstånd i Norrland historia.
Norrbotniabanan gynnar inte bara staden
I Trafikverkets planering föreslås även ett stationsläge i Norrfjärden. Det gör att kommunens norra delar blir mer attraktiva att bo i vilket också kan stimulera till ökad inflyttning.
Arbetspendlingen ut från byarna är redan idag stor och en station i Norrfjärden kommer att innebära att man enklare och snabbare kan pendla om man bor i kommunens norra delar. En station i Norrfjärden är ännu inte beslutad men är något som kommunen kommer att arbeta hårt för.
Järnvägen bidrar till ett mer jämställt samhälle
Utan bra kollektivtrafik skulle stora grupper ha svårare att resa till arbetsplatser, fritidsaktiviteter och service. Färre kvinnor än män har idag tillgång till bil, vilket gör att kvinnor kan ha svårare att välja en arbetsplats utanför sin bostadsort. Satsningen på Norrbotniabanan underlättar möjligheterna för alla att arbetspendla, något som bidrar till ett mer jämställt samhälle.
Norrbotniabanan är viktig för våra industrier
Effektiva godstransporter är en viktig del av näringslivets blodomlopp. I Norrbotten och Västerbotten planeras nu för investeringar på drygt 1000 miljarder. Det är siffror som tydligt visar på regionens utvecklingsmöjligheter och växtkraft. I och med detta så ökar också behovet av att snabbt kunna arbetspendla och tillgången till effektiva och klimatvänliga godstransporter.
Då Norrbotniabanan dras genom Piteå blir det möjligt att ansluta våra lokala industrier till Piteå hamn, vilket är viktigt för att kunna bilda väl fungerande transportkedjor för både import och export. Den nya järnvägen blir även ett attraktivt alternativ till vägtransporter längs kusten.