När tävlingscyklisten Måns Berglund började vintercykla till sitt jobb på OK i Roknäs för tio år sedan var det främst för att få värdefull distansträning på cykeln. Snabbt upptäckte han att cykeln fungerade bra som transportmedel – så pass bra att han kunde sälja en av familjens två bilar.
Varför väljer du att vintercykla?
– För mig som har cykel som livsstil är det ett sätt att kombinera träning med att ta mig till och från jobbet. På vägen hem till Bergsviken cyklar jag ibland en omväg för att få ett extra distanspass.
Vad är det bästa med att cykla på vintern?
– Efter en dryg mil på cykeln känner jag mig alltid pigg och alert när jag kommer till jobbet. Det tar cirka 25-30 minuter att cykla på vintern, lite snabbare på sommaren då jag cyklar med landsvägscykel. Tidsmässigt tappar jag inte mycket tid jämfört med att köra bil.
Hur länge har du cyklat på vintern och hur ofta gör du det?
– Jag började cykelpendla till jobbet för drygt tio år sedan. Nu gör jag det i stort sett varje dag, det är bara i enstaka fall då jag har en tid att passa efter jobbet som jag istället tar bilen av tidsskäl. Det blir max en eller två gånger i månaden, i övrigt cyklar jag varje dag oavsett väder. Det kallaste jag cyklat i är 34 minusgrader.
Hur fungerar det att ta sig fram på gator och cykelvägar?
– Från Bergsviken där jag bor till jobbet i Roknäs finns det få cykelvägar så jag färdas längs vanliga bilvägar. För det mesta fungerar det bra och vägarna brukar vara bra plogade. Det gäller att bara hålla koll på trafiken och se upp för bilspår som cykeldäcken lätt fastnar i.
Vad har du för cykel? Är den utrustad med något särskilt för att kunna vintercykla?
– Vintertid cyklar jag med en mountainbike som har dubbdäck fram och bak. Den är utrustad med en backspegel för att jag ska kunna håll koll på trafiken. På cykeln finns också två batterier som driver mina lysen. Jag använder flera olika lampor både på cykeln och på hjälmen, dels för att jag ska se bra och dels för att bilarna ska se mig.
Hur klär du dig för klara kylan?
– Jag klär mig lager på lager. Fartvinden är det som kyler mest, därför använder jag kläder med windstopper. Jag cyklar i vanliga cykelskor med ett vindtätt överdrag så att jag inte ska frysa om fötterna. För att synas ordentligt använder jag också varseljacka. Hjälmen har jag tejpat med silvertejp för att täppa till alla lufthål som annars släpper in mycket kyla.
Vilken är den största utmaningen?
– Utmaningen med att pendla den sträcka jag gör är att väg 373 (Arvidsjaurvägen) är smal och ofta tungt trafikerad. Det gäller att vara uppmärksam på trafiken och vara beredd att väja eller styra ner i diket, det har jag fått göra några gånger. Jag tror att fler skulle kunna tänka sig att cykelpendla den sträckan om det fanns en ordentlig cykelväg att cykla på.
Vad är ditt tips till andra Piteåbor som vill börja vintercykla?
– Ge det en chans! För mig som kombinerar träning med transport finns det flera fördelar, bland annat har jag kunnat göra mig av med en bil vilket sparar mycket pengar. Satsa på bra grejer så blir det roligare att cykla.