När frosten lägger sig på hösten tar Mari Gustafsson fram sin specialbyggda flakcykel. På tre hjul kan hon känna sig trygg med att cykla i alla vinterväder, samtidigt som hon får tacksam drivhjälp tack vare det egenmonterade elbatteriet.
Varför väljer du att vintercykla?
– Både för ekonomin, miljön och välbefinnandets skull. Eftersom jag har ett stillasittande jobb känns det skönt att få röra på mig och få frisk luft på vägen till och från jobbet.
Vad är det bästa med att cykla på vintern?
– Det är helt klart friheten. Jag behöver aldrig tänka på att skrapa rutor eller tanka bilen. Dessutom känns det skönt att inte bidra till att släppa ut onödiga avgaser som jag skulle ha gjort om jag tagit bilen.
Hur länge har du cyklat på vintern och hur ofta gör du det?
– Jag har cyklat i stort sett varje dag i drygt tolv år, både vinter och sommar. Under barmarkssäsongen cyklar jag på vanlig cykel och under vintern cyklar jag på ”Elis”, som jag kallar min eldrivna trehjuling. Jag cyklar ofta hem på lunchen så varje dag blir det cirka en mil totalt.
Hur fungerar det att ta sig fram på gator och cykelvägar?
– Oftast går det bra, men ibland händer det att jag får kliva av och leda cykeln på morgonen om plogbilen inte hunnit ploga hela cykelbanan. Om det bara är en smal plogrand ryms jag inte på cykelvägarna eftersom cykeln är så bred. Annars går det för det mesta bra att ta sig från Djupviken där jag bor till mitt jobb på Piteå-Tidningen.
Vad har du för cykel? Är den utrustad med något särskilt för att kunna vintercykla?
– Min tvåväxlade trehjuling är specialbyggd med ett batteri som hjälper till att driva när jag trampar, annars skulle det gå väldigt tungt. Batteriet klarar kylan riktigt bra och jag har ingen köldgräns. Vi har satt neopren på styret för att det inte ska bli lika kallt. Jag cyklar också med dubbdäck.
Hur klär du dig för klara kylan?
– Jag satsar på att ha varma kläder som jag kan ha på jobbet utan att behöva byta om. Utanpå har jag ordentliga och stora ytterplagg som rymmer ett luftlager. Sedan använder jag en buff som går att dra upp över ansiktet, dubbla handskar, dubbla mössor och hjälm. Samt vattenfast mascara när det snöar!
Vilken är den största utmaningen?
– Att cykla när det är isigt väglag. Jag ramlade ordentligt med en vanlig cykel för några år sedan och efter det skaffade jag trehjulingen för att känna mig tryggare. Under riktigt kalla dagar är det också en utmaning att inte frysa om fingrarna.
Vad är ditt tips till andra Piteåbor som vill börja vintercykla?
– Hitta lösningar som fungerar för dig! När min dotter var mindre skjutsade jag henne till förskolan i en cykelkärra som jag kunde lämna där under dagen, då kunde hennes pappa hämta upp den när på hemvägen. Vill man så finns det fiffiga lösningar på det mesta. Unna dig att investera i bra utrustning som underlättar.