Vision LF Arena och ny ishall

Arkitektbild Ny ishall på LF Arena. Illustration: Tengbom

Ny ishall vid LF Arena

Den nya ishallen är ett viktigt steg i att utveckla Piteås föreningsliv och skapa fler möjligheter för invånarna att delta i idrott och aktiviteter. Anläggningen bidrar till en förbättrad folkhälsa, ökad delaktighet och stärker gemenskapen i kommunen.

Arbetet med att bygga en ny ishall vid LF Arena i Piteå påbörjas under hösten 2024. Projektet är en del av kommunens strategiska plan för 2025–2027 och är en viktig investering för att förbättra idrottsmöjligheterna i området.

Den nya ishallen kommer att ersätta den gamla på Arena Norrstrand och möta det växande behovet hos idrottsföreningarna. Hallen blir en modern och funktionell mötesplats som ger barn, unga och idrottsutövare bättre förutsättningar att träna och tävla. Byggnationen planeras att starta 2025 och färdigställas hösten 2026.

Projektet inleds med programarbete och projektering under 2024. Under det första året kommer fokus ligga på att förbereda upphandling och detaljplanering. Investeringen sträcker sig över tre år, vilket säkerställer att projektet kan genomföras i linje med budget och tidsplan.

Projektet drivs i samverkan mellan fastighets- och servicenämnden samt kultur- och fritidsnämnden.

Arkitektskiss Ny ishall och Vision LF Arena. Illustration: Tengbom

Bildtext: Utvecklingen av LF Arena omfattar också en satsning på nya läktare, omklädningsrum, biytor och parkeringsplatser, som ska skapa bättre förutsättningar för både utövare och besökare.

Arkitektbild: Tengbom

Arkitektskiss Ny ishall och Vision LF Arena. Illustration: Tengbom

Bildtext: Målet är att utveckla LF Arena till en modern och mångsidig idrottsanläggning som möter behoven för såväl fotboll som ishockey och andra sporter.

Arkitektbild: Tengbom

Vision LF Arena

Målet är att utveckla LF Arena till en modern och mångsidig idrottsanläggning som möter behoven för såväl fotboll som ishockey och andra sporter. Projektet omfattar en rad insatser för att förbättra både infrastrukturen och anläggningens funktionalitet, med målet att skapa en elitfotbollsarena och en komplett arena för framtidens idrott. Genom att skapa en anläggning med hög standard bidrar projektet till samhällsutvecklingen och ger fler invånare möjlighet att delta i och uppleva idrott och gemenskap.

Under hösten 2024 inleds arbetet med att forma en organisation för utvecklingen av LF Arena, där idrottsföreningarna kommer att vara viktiga samarbetspartners. Arbetet kommer att genomföras med hänsyn till ett effektivt flöde på området, samtidigt som hänsyn tas till idrottsverksamheten för att minimera störningar under byggtiden.

År 2025 är medel avsatta för att ta fram programhandlingar och påbörja projektering. Detta arbete kommer att utgöra grunden för upphandling av entreprenör, med en förväntad byggstart 2027.

Utvecklingen av LF Arena omfattar också en satsning på nya läktare, omklädningsrum, biytor och parkeringsplatser, som ska skapa bättre förutsättningar för både utövare och besökare. De planerade läktarbyggnaderna på den norra och västra sidan av fotbollsplanen kommer att inkludera verksamhetslokaler, omklädningsrum, kafé, maskinförråd och nya entréer, vilket förstärker arenans funktion som en central mötesplats för idrotten i Piteå. Dessutom ingår den nya ishallen, som just nu projekteras, som en viktig del i den övergripande utvecklingen av området.

Projektet befinner sig i en utredningsfas, där kommunen undersöker de planmässiga förutsättningarna och budgeten för hela satsningen. Samhällsbyggnadsnämnden har gett klartecken för att gå vidare med detaljplanearbetet, vilket innebär att ytterligare utredningar, som exempelvis miljökonsekvensbeskrivning och trafiklösningar, kommer att genomföras längre fram.