Samarbeta med sina konkurrenter och skapa värde för varandra kan låta bakvänt. Men det är precis det man arbetar med i ett kluster. Och företag som deltar i den sortens nätverk upplever att de växer snabbare, säljer mer och har enklare att hitta kompetent arbetskraft. Det var med det i bakhuvudet som projektet Creative North startades 2019.
De kreativa näringarna stod inför stora förändringar med ökade krav på digitalisering, kompetensförsörjning, högre innovationstakt och nya affärsmodeller. I samband med detta startade klusterinitiativet Creative North som då hade 12 medlemsbolag inom kreativa näringar, de flesta var verksamma inom kommunikationsbranschen. Klusterintiativets roll var att som en neutral part stötta medlemsbolagen i att tillsammans hitta lösningar på gemensamma utmaningar. Kompetensförsörjning pekades tidigt i projektet ut som branschens största gemensamma utmaning och blev därför det viktigaste fokusområdet.
I projektet har man fokuserat på att skapa kompetenshöjande aktiviteter för medlemsbolagens anställda och en närmare dialog mellan utbildningsaktörer och medlemsbolagen för att identifiera behov och tillgång av framtida utbildningar. Man har också utvecklat en gemensam strategi för 18långsiktig kompetensförsörjning för Creative Norths medlemsbolag.
I slutet av projektet hade antalet medlemsbolag växt till 18 (projektmålet var 18, flera har tillkommit och två bolag har förvärvats och gått upp i andra bolag. Målet för projektet har varit att öka tillväxten, lönsamhet och synliggörandet av företagen.
Resultat
- Tillväxt
Bolagen har ökat med 47 nyanställda mellan 2019 och 2021. Majoriteten av bolagen som deltagit i Creative North uppger att projektet har bidragit till deras tillväxt till viss grad eller till hög grad.
- Ökad omsättning
Bolagen har ökat sin omsättning med 30 procent mellan 2019 och 2022.
- Kompetensutveckling
Största effekterna märks inom kompetensutveckling där samtliga bolag menar att Creative North bidragit till deras kompetensutveckling i hög eller viss grad.
- Underlättat partnerskap
Flera av bolagen tycker att Creative North har underlättat olika typer av partnerskap, att det varit värdefullt att få fler kontakter inom näringen och att utveckla sin personal genom utbildningspaketen de utbildningar som har anordnats under projekttiden.
Fakta
Projektnamn: Creative North
Datum:
Vår roll i projektet: Projektägare
Budget: 5.600.000 miljoner kronor
Medverkande: Oh My, In The cold, More Digital Studios, Tromb, Yours, Vinter, Brightnest, Henson, Formsmedjan, Changemaker Educations, Bricco, Firstly, Sigmar metodbyrå, Eriksson/Nord Agency, Substorm, Spin Growth, Samuraj, Gabardin och Trickle.
Finansiärer: Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Piteå kommun (via tillväxtpolitiska reserven), Luleå kommun, Boden Business Park, Sparbanken Nord, Luleå tekniska universitet och medverkande klusterbolag.