Små och medelstora företag behöver jobba mer strukturerat med innovation för att hänga med i utvecklingsområden som digitalisering, hållbarhetsfrågor och större krav från kunder och medborgare.
Små och medelstora företag har mycket att vinna av att jobba mer strukturerat med öppen innovation för att bättre hänga med i utvecklingsområden som exempelvis digitalisering och hållbarhetsfrågor. Resultatet av att jobba i framkant inom dessa områden är att företaget genom konkurrensfördel blir mindre känsliga för konjunktursvängningar samt har större möjlighet att uppnå konsumenternas allt högre ställda krav.
Intersective Innovation har varit ett projekt med just den målsättningen; att öka innovations- och konkurrenskraften genom att tillhandahålla och lära ut verktyg för att jobba återkommande med affärsutveckling och innovation. Företag inom upplevelse- och besöksnäring, kulturella och kreativa näringar, digitala tjänstenäringar och hållbar energi- och miljöteknik har deltagit i projektet.
Främsta metoden i verktygslådan är det som kallas öppen innovation vilket är en av de starkaste trenderna för att möta framtidens utmaningar. Metoden innebär att man jobbar med innovation tillsammans med andra och inte bara i den interna företagsmiljön. Fördelen är då att man inte låser sig vid tidigare tankar utan får kunskap och insikter utifrån, vilket många gånger kan göra att spärrar släpper och att man ser saker i ett annat perspektiv.
Genom det treåriga projektet har över 300 små och medelstora företag i Norrbotten och Västerbotten fått ökad kunskap och omvärldsbevakning genom föreläsningar, seminarier och workshops. Tillsammans med experter från olika verksamhetsområden har de fått testa ny teknik och lärt sig metoder för att sålla ut bra idéer samt omvandla sina bästa idéer till starka koncept som kan kommersialiseras.
Det har också varit möjligt att boka en egen innovationsmentor som, tillsammans med företaget, gjort analyser av nuläget, bolla idéer och få vägledning med målet att utveckla fler idéer som kan leda till nya innovationer.
Resultat
- Mer än 300 deltagande företag
Ett urval: Pensionatet, Polardörren, AM system, Nikab, Tarvalley Studios, Revisionären AB, Once upon Publishing, Nativa Sweden AB, Krux Kommunikation, Allergiexperterna AB, North Kingdom Design & Communication AB, Bricco AB, In The Cold AB, Tell AB, Samuraj kommunikation AB, BeeAtWork AB, Öjeby glas och aluminium AB
- Affärsutveckling
Genomfört 11 affärsutvecklande case, bland annat tillsammans med Allergiexperterna, Polardörren och PodComp.
Ett urval:
Allergiexperterna - stöd vid lansering av ny digital plattform (en helt ny inriktning för företaget). Dessutom har de fått stöd i samband med ett nytt samarbete samt stöd i utvecklingen av deras affärsmodell och kundresa.
Polardörren AB - genomfört projektets innovationsanalys och implementerat en innovationsstrategi. Bolaget har därefter valt att anställa två nya säljare och satsar på att bygga en ny digital plattform för återförsäljare samt har även påbörjat ett omfattande arbete för att inom 1 - 2 år kunna nå en ny målgrupp.
AM Systems - undersökt vilka framtida behov som kan skapa bättre affärer. Genomfördes i workshopformat tillsammans med Kairos Future.
Podcomp AB - deltog även i seminarieserien Hållbarhet som affärsmöjlighet. Har sedan dess jobbat med att utveckla produkter där den huvudsakliga komponenten är spill från deras tillverkning av badrumsmoduler med stöd av projektet.
- Förenklade idéprocesser
Projektet har bland annat bjudit in till digitala sk CO-creation luncher, dialoger och övningar med olika teman som lett till omedelbar idégenerering.
- Användbara verktyg och utvecklingsmodeller
De verktyg och modeller som erbjudits och lärts ut i seminarieserien "Tänk nytt" har lett till att företagen utvecklar sina egna innovativa processer.
- Seminarier och workshops som inspirerar till affärsmöjligheter
Det har varit ett genomgående stort intresse för projektet, framför allt för seminarieserien "Hållbarhet som affärsmöjlighet" då den legat helt rätt i tiden. Hållbarhet är en central fråga för alla företag oavsett bransch och de företag som bäst hanterar och genomarbetar sin företagsidé och sitt erbjudande till sina kunder kommer att ha stora fördelar förutom att de också gör en stor samhällsinsats för klimatet.
Fakta
Projektnamn: Intersective Innovation
Datum: 2020 - 2023
Budget: 9.100.000 miljoner kronor
Finansiärer: Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Piteå kommun (via tillväxtpolitiska reserven), Skellefteå kommun och Sparbanken Nord