Projektet med att bygga nya Solanderskolan innebär ett omtag och omvandling av ett område med flera funktioner. I söder finns fotbollsplan, bandyrink, sporthall, simhall och äldreboende. Här ska även en park etableras. I väster finns mestadels bostäder i form av tvåplansvillor. I de centrala delarna av området står ett antal skol- och förskolebyggnader. Majoriteten av de befintliga skolbyggnaderna ska rivas och ersättas. Tanken med projektet är att skapa en omvandling och satsning på området.
Bakgrund
Solanderskolans mellanstadium har haft problem med inomhusmiljön, vilket ledde till att byggnaden stängdes 2017 och verksamheten flyttade till temporära moduler. Samma situation uppstod 2023 med Björklundaskolan. För att möta det ökade elevantalet behöver Utbildningsförvaltningen få plats med fler elever.
Mellanstadiet. Illustration Tengbom arkitektbyrå
Det här ska göras
På skolområdet ska två nya byggnader uppföras. Den befintliga högstadiebyggnaden bevaras och ska byggas ut i nordost med en byggnadskropp som ska inhysa årskurs 4-6. Längre söderut ska en ny byggnad för F- 3 uppföras.
Utemiljön - inspiration
Inspiration för Solanderskolans skolgårdar bottnar i den norrbottniska naturen och i linnélärjungen, botanisten och världsomseglaren Daniel Solander. Skolgårdarna byggs främst upp av naturliga material såsom sand, sten, grönytor och trä. Planteringar skapar färgklickar och blickfång under vår och sommar. Vintertid finns färgklickar i möbler, vissa lekutrustningar samt genom lekfull belysning. Vinteraspekten är viktig då en stor del av elevernas skolgång sker under de mörka och kalla månaderna. Vinteraktiviteter såsom pulkaåkning, skridskor, och snöbollskastning finns med i tankarna kring utformningen.
Vy över området. Illustration Tengbom arkitektbyrå
En utemiljö i tre olika zoner
Flera typer av miljöer behövs på en skolgård för att tillfredsställa barnens olika behov. Med detta som grund har Boverket arbetat fram rekommendationer bestående av tre zoner med olika funktion.
- Den trygga zonen
- Den fartfyllda zonen
- Den vilda och självständiga zonen
Zonerna är ingen mall för gestaltning utan ett sätt att se till att de funktioner som behövs ryms och utformas på gården. Zonerna kan med fördel integreras med varandra och även byta plats utifrån platsens förutsättningar. Det kan exempelvis finnas inslag av vild zon även intill byggnaden, liksom det kan behöva finnas trygga platser i ytterkanten av gården.
Det här vill vi uppnå
Syftet med projektet är att skapa en hållbar skola med god inomhusmiljö och säker trafiksituation. De temporära skolmodulerna ska ersättas med permanenta lokaler, och skolan ska kunna rymma 20% fler elever i enlighet med kommunens målsättning.
Den nya lågstadiebyggnaden för Öjebyns alla lågstadiebarn. Illustration Tengbom arkitektbyrå
Tidplan för byggnationerna av Solanderskolan och Björklundaskolan
2024
Rivning av Björklunda låg- och mellanstadie.
Rivning av föreningsbyggnad.
Entreprenad nybyggnad av ny mellanstadieskola och lågstadieskola.
2025
Resterande mellanstadieklasser flyttar ut till moduler.
Ombyggnationer i högstadiet.
Rivning av hemkunskapsbyggnad.
Markarbete för att skapa skolgårdar.
2026-2027
Fortsatta bygg- och markarbeten.
Ombyggnationer i högstadiet.
Målet är att nya skolorna färdigställs inför skolstart höstterminen 2027 och vi ser fram emot en invigning av nya skolan.
Denna tidplan är preliminär och kan justeras beroende på omständigheter och projektets framsteg.