Redan 2013 fick förvaltningen samhällsbyggnad ett uppdrag av politikerna att utreda möjligheterna att införa betalparkering i centrala Piteå. Under utredningen 2014/2015 togs sex förslag fram som diskuterades på dialogmöten med handlare och fastighetsägare i Piteå. Samtliga förslag belyser ur ett flertal perspektiv - hållbarhet, attraktiv stadskärna, tillgänglighet och trafiksäkerhet är några av dem. Två förslag valdes ut, men ärendet återremitterades av politikerna. De önskade en tydligare bild av finansiering av betalsystem samt att betalparkering skulle testas i Stadsberget under en period.
Tre alternativ har utretts
Testperiod genomfördes mars-november 2016. Utifrån resultatet har följande alternativ utretts vidare:
Två gratistimmar Fördelar: gratis, tillmötesgår handlarnas önskemål om fri parkering två timmar, möjligt stå längre genom att betala/checka in Nackdelar: lätt att utnyttja systemet, krävs ny aktiv handling (i app eller p-automat), svårt/dyrt kombinera biljetter och applösning, fler biljettautomater krävs - större investering (21 i jämförelse med 14)
En gratistimme Fördelar: gratis, tillmötesgår delvis handlarnas önskemål om fri parkering två timmar, möjligt stå längre genom att betala/checka in Nackdelar: krävs en ny aktiv handling (i app eller p-automat), svårt/dyrt kombinera biljetter och applösning, fler biljettautomater krävs - större investering (21 i jämförelse med 14)
Differentierad taxa Fördelar: enhetlighet/enkelt att betala/checka in, mycket gratistid/avgift endast mitt på dan, tillgodoser storhandlarnas behov (gratis morgon och em när många handlar), möjligt stå längre genom att betala/checka in, färre biljettautomater krävs-mindre investering (14 i jämförelse med 21) Nackdelar: avgifter införs, krävs en ny aktiv handling (i app eller p-automat)
Nära införande 2018
Under 2018 var ett införande av betalparkering på gång. Införandet stoppandes dock, eftersom upphandlad leverantör inte kunde leverera enligt överenskommelse. Sedan dess har arbetet fokusets på att hitta en fungerande teknisk lösning för att kunna erbjuda en kombination av gratistid och betalparkering.
Nytt system upphandlas 2020
Sedan 2018 har arbetet fortlöpt med att hitta leverantör som kan uppfylla kommunens krav på parkeringslösning med två timmar gratis parkeringstid. Under början av 2020 kom genombrottet då den eftersökta lösningen fanns på marknaden. Upphandling startades omgående och utfördes i två steg.
- Upphandling av system för att kunna erbjuda avgiftsfri tid. Systemet håller reda på den avgiftsfria tiden och styr sedan över till betaltid om parkering sker längre än två timmar per kalenderdygn. Parkören kommer att kunna spara avgiftsfri tid som inte använts för att använda den senare under kalenderdygnet.
- Upphandling av mobila app-, sms- och talsvarstjänster. Fyra leverantörer har antagits och samtliga är kända på marknaden. Leverantörerna är Easypark, Parkster, Epark och Mobill.
Parallellt med upphandlingarna pågick även arbete med att koppla befintliga betalautomater till det nya systemet. Detta är dock inte möjligt utifrån dagens teknik och delvis av kostnadsskäl. Arbetet inriktades i stället på en terminallösning (receptionstjänst) där man enkelt kan registrera sin avgiftsfria parkering på en skärm. I terminalen behövs ingen inloggning, parkören registrerar endast registreringsnummer och tid för hur länga man planerar att parkera, dock max två timmar/dag. Denna lösning innebär att kommunen kan erbjuda fyra olika sätt att registrera sin parkering i Piteå centrum.