När staden växer, stadskärnan förtätas och vi blir fler pitebor ökar också kravet på väl fungerande parkeringsytor i centrum. Markytorna för parkering i centrum kommer inte att öka. Ambitionen är därför att skapa ett bättre flöde på stadens parkeringar genom att införa parkeringsavgifter. Förhoppningen är också att val av färdsätt förändras på sikt, så fler använder andra färdmedel än bilen till och från stadskärnan.
De bärande argumenten för en förändring är:
Felanvändning av p-platser Ett flertalet fordon parkerar dagligen hela dagar genom att ställa om P-skivan efter de tre timmar som p-skivan tillåter. Det innebär att många av stadens parkeringsplatser används till arbetsplatsparkering, uppskattningsvis ca 300 platser. Effekten blir att de som arbetar i staden kommer först på morgonen och nyttjar de bästa platserna närmast målpunkterna. Det drabbar stadens besökare med korta snabba ärende som tvingas parkera längre från målpunkten.
Val av ressätt P-skivan medverkar till att efterfrågan på fler parkeringsplatser ökar eftersom gratis parkering påverkar valet av färdsätt.
Söktrafik Fullbelagda parkeringar medför söktrafik i staden och även blockerade fordon som väntar på en ledig parkeringsplats. Detta är negativt både ur klimat- och trafiksäkerhetsperspektiv.
Parkeringstid P-skivan är ett problem för de som vill parkera och tillbringa längre tid i staden än tre timmar, exempelvis vid större arrangemang och helger vilket sannolikt påverkar staden och butikerna negativt i längden.