Att säkra kompetensförsörjningen är en stor utmaning för Piteå kommun då konkurrensen om arbetskraften är stor. För att klara detta måste alla nämnder arbeta aktivt med att minska sjukfrånvaron, stimulera och motivera medarbetare att vilja stanna kvar och utvecklas tillsammans med kommunen samt attrahera nya medarbetare till sin verksamhet.
Mångfald och öppenhet ska prägla organisationen för att uppfattas attraktiv och utvecklingsinriktad. Rekryteringsbasen måste breddas för att ta tillvara allas kompetens, skapa förutsättningar även för de som står långt från arbetsmarknaden på grund av etnicitet, funktionsnedsättning eller annat som är arbetsbegränsande.
Ett aktivt arbete för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser måste planeras utifrån varje verksamhets förutsättningar och behov. Piteå kommun måste aktivt följa och bedöma konsekvenserna av förändringar i det statliga ansvaret för kompetensförsörjning.
Piteå kommuns alla verksamheter ska ha en framförhållning och god planering för att klara kompetensförsörjningen. Personalavdelningen har ett övergripande ansvar för det arbetet.