Sveriges kommuner levererar tillsammans med regionerna merparten av de offentliga välfärdstjänsterna och har därmed en avgörande roll för Sveriges välfärd. Samtidigt står kommunerna inför omfattande utmaningar främst kopplat till välfärdens långsiktiga finansiering, kompetensförsörjningen samt ökade krav på offentlig service.
För att kunna möta dessa utmaningar krävs det en betydligt ökad innovationstakt där kommunala verksamheter vågar utmana och ifrågasätta dagens processer genom en offensiv verksamhetsutveckling med fokus på digital teknik. Detta handlar om allt från medarbetarskap och ledarskap till politisk prioritering och styrning.
Det är viktigt att en kommun kan främja en innovativ kultur, effektiva processer och en stödjande struktur för förnyelse och verksamhetsutveckling. Det förutsätter också prioriteringar för att skapa tillgång till resurser och kunskap om samspelet mellan människa och teknik. Affärsmodeller för digitala tjänster och varor förändras vilket har direkt påverkan på kommunens finansieringsmodeller och styrningsprinciper. Allt fler system och tekniklösningar levereras idag som en tjänst vilket leder till större belastning av verksamheternas driftram, istället för som tidigare hanterats som investeringar.
Kommunstyrelsen har ett särskilt ansvar att organisera det kommunövergripande området verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik. Kommunstyrelsen behöver konkret skapa grundläggande förutsättningar för att möjliggöra ett effektivt nyttjande av ny teknik i form av organisation, kompetens och principiella ställningstaganden. Nämnder och styrelser behöver förnya genom att identifiera och automatisera stöd, service och myndighetsutövning så långt det är möjligt där medborgare utför tjänsterna när och där den behöver det. Det ställer samtidigt krav på kompetens, en anpassad organisation och en god arbetsmiljö för att Piteå kommun samtidigt ska kunna uppfattas som en attraktiv arbetsgivare.