För att du ska kunna bo kvar i det egna hemmet även om ditt behov av hjälp ökar finns möjlighet för dig att få hjälp från kommunens hemtjänst. Om du inte klarar av att bo kvar i det egna boendet kan du ansöka om plats i särskilt boende.
Biståndsbedömning – från ansökan till beslut
Om du har en funktionsnedsättning kan du ha rätt till stöd genom socialtjänsten.Nedan hittar du information om hur det går till att ansöka om stöd och hur en utredning av dina behov av stöd och hjälp i vardagen går till.
Vem kan få stöd enligt socialtjänstlagen (SoL)?
Alla har rätt att ansöka om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). För att du ska ha rätt till insatser krävs att du har en funktionsnedsättning som leder till svårigheter i vardagen. Socialtjänstlagen begränsar inte vilken insats du kan ansöka om, utan du kan själv beskriva vilket stöd du behöver.
Vem kan få stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)?
Personer över 65 år har rätt att begära insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). För att du ska ha rätt till insatser krävs att du har en viss typ av funktionsnedsättning, som faller inom en av lagens tre definierade personkretsar, som leder till svårigheter i vardagen. Inom LSS finns 10 olika insatser. För mer information om vilka insatser du kan begära, personkrets samt vilka underlag som är nödvändiga vid begäran om insats enligt LSS, prata med din handläggare.
Ansök om stöd hos socialtjänsten
Enligt SoL kan du, via din handläggare, ansöka om vilket stöd du vill. Insats enligt LSS begär du hos socialtjänsten/din handläggare.
Du kan ansöka om stöd på ett enkelt sätt när det passar dig via, e-tjänst/blankett eller telefon, brev, e-post eller genom ett möte med en handläggare. I din ansökan beskriver du vad du vill ha hjälp med. En god man eller förvaltare kan också göra ansökan åt dig.
E-tjänst - ansökan om SoL och LSS
Blankett - ansökan om SoL och LSS
Kontakt med handläggare
När socialtjänsten har tagit emot din ansökan eller begäran kontaktar en handläggare dig för att planera ett möte. Det kan ske via telefon eller vid en träff. Under mötet pratar du och din handläggare om dina behov.
Utredning
När du har ansökt om stöd börjar handläggaren utreda dina behov. Utredningen baseras på den information som handläggaren har fått från dig. Ibland behövs det även mer information ifrån andra. Det kan vara läkarutlåtande eller liknande underlag som styrker dina behov. Innan beslut fattas har du rättatt få ta del av utredningen om du vill.
Beslut
Den information som handläggaren får ta del av under utredningen leder fram till en bedömning och ett beslut. Det finns olika beslut.
- Beviljande innebär att du får de insatser som du har ansökt om.
- Avslag innebär att du inte får de insatser som du har ansökt om.
- Delavslag innebär att du får en del av de insatser du har ansökt om.
Socialtjänsten skickar utredning och beviljat beslut till dig via post om så önskas. Vid avslag/delavslag skickas alltid utredning och beslut till dig.
Hur lång tid tar det innan beslut fattas?
Både SoL och LSS anger att socialtjänstens utredning ska ske skyndsamt, vilket kan betyda olika lång tid för olika ärenden. Om socialtjänsten snabbt får in alla underlag som behövs kan processen gå fortare. Om det tar lång tid att få in underlag kan processen ta längre tid.
Överklaga beslut
Om du får avslag eller delavslag på din ansökan kan du överklaga beslutet. Information om hur du överklagar får du tillsammans med beslutet. Behöver du hjälp att överklaga kan du vända dig till din handläggare.
Överklaga beslut
Kontakta biståndshandläggare
Telefon 0911-69 60 00
Telefontid vardagar kl. 08.30-09.15
Om det är svårt att nå din handläggare kan du lämna meddelande i växeln om du önskar bli uppringd.