När du flyttar in tas du emot av personal på boendet. De första dagarna handlar mest om att du ska få komma till rätta i din nya bostad och att du och personalen ska lära känna varandra.
Det är alltid skönt att ha nära och kära vid sin sida i en ny situation. Möjlighet till enstaka övernattningsnätter för närstående ser lite olika ut på våra boenden, ta kontakt med ansvarig enhetschef för att få information om vad som är möjligt på ditt boende.
Vi möter dina behov
Du får en kontaktperson med särskilt ansvar som ser till dina intressen och behov och som är din länk till övrig personal och till dina anhöriga. Dina anhöriga kan i första hand vända sig till kontaktpersonen. Det stöd vi ger dig formar vi tillsammans med dig och dina anhöriga. Vi vill stötta dig utifrån den du är.
Vi har ett samtal där du och din kontaktperson talar om dina intressen, önskemål och rutiner samt hur och när stödet till dig ska genomföras. Om du önskar kan en anhörig eller företrädare vara med. Vi skriver ner det vi kommit överens om i samtalet i en genomförandeplan som följs upp en gång per år eller vid behov. Din kontaktperson kommer att ge dig information om förändringar som berör dig och ditt stöd utifrån vem du är och vilka behov du har.
Vad du och dina anhöriga kan bidra med
Vi vill att du bidrar med information för att vi ska kunna fatta rätt beslut och tillsammans med dig planera, genomföra och följa upp ditt stöd. Berätta gärna om sådant som du tycker är viktigt för oss att känna till om dig och ditt liv. Du kan också, tillsammans med dina anhöriga, skriva ner din levnadsberättelse. Din kontaktperson kan hjälpa dig med det. Om vi behöver information från exempelvis din hälsocentral eller anhörig kommer vi behöva din tillåtelse.
Aktiviteter som samtal och promenader, när man vill, kan och orkar, bidrar till välbefinnandet. Här är du som anhörig viktig med ditt engagemang.
Synpunkter, klagomål och beröm
För att hålla en hög kvalitet och ständigt förbättra vår vård och omsorg gör vi uppföljningar om hur vi lever upp till våra garantier. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det arbete vi utför och om vårt bemötande. Dina synpunkter, klagomål eller beröm, är värdefulla för att vi ska kunna bli bättre.
Kontaktvägar för att lämna synpunker eller klagomål till socialtjänsten:
- Kontakta personalen i berörd verksamhet i första hand.
- Om personalen inte kan lösa problemet eller om du fortfarande inte är nöjd, konstakta ansvarig enhetschef i verksamheten.
- Om enhetschefen inte kan lösa problemet eller om du fortfarande inte är nöjd kontakta ansvarig avdelningschef för verksamheten.
- Om du fortfarande inte är nöjd kontaktar du Patientnämnden:
Patientnämnden - Region Norrbotten