Här har vi samlat en hel del praktisk information inför din flytt till särskilt boende för äldre; allt från hyreskontrakt och gardiner till hantering av kontanter på boendet.
Hyreskontrakt
I samband med inflyttning skickar Pitebo ut hyreskontrakt. Uppsägningstid för lägenhet är två veckor. Utflyttning och flyttstädning ingår inte.
Hemförsäkring
Du ansvarar själv för att teckna hemförsäkring för dina egna saker i din lägenhet. Vi rekommenderar att du tecknar en allriskförsäkring. Om andra personer har nyckel till din bostad kan du behöva en tilläggsförsäkring för att hemförsäkringen ska gälla. För mer information, kontakta ditt försäkringsbolag.
Ekonomi
Din ekonomi sköter du eller en anhörig. I annat fall går det att ansöka om god man hos Överförmyndarnämnden på Piteå kommun.
Du kan ansöka om bostadstillägg för din bostadskostnad om du har hög hyra och låg pension. Tillägget beräknas på din pension och dina övriga tillgångar. Om du är gift eller sambo är det era gemensamma inkomster och tillgångar som påverkar bostadstillägget. Du måste vara över 65 år och ta ut hela din pension, inklusive eventuell premiepension, för att kunna få bostadstillägg. Du kan beräkna och ansöka om bostadstillägg på Så fungerar bostadstillägg | Pensionsmyndigheten.
Färdtjänst
När du beviljas särskilt boende för äldre har du rätt till färdtjänst med följeslagare. Vid behov kan specialfordon beviljas. Kostnad för färdtjänst och sjukresor bekostar du själv.
Du ansöker om färdtjänst hos RKM - Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten:
Telefon: 0926- 752 77
E-post: fardtjanst(snabel-a)rkmbd.se
Hemsida: www.rkmbd.se/fardtjanst
Adress: RKM, Smedjegatan 19, 972 32 Luleå
Telefon, TV, radio, dagstidningar och wifi
TV med ett basutbud av kanaler samt Wifi ingår i gemensamma utrymmen. TV-uttag finns i samtliga lägenheter och installation av TV och eventuell digitalbox/dekoder ansvarar du själv för. Vill du ha egen tidningsprenumeration ordnar du det själv. Telefonuttag finns i lägenheten, telefonabonnemang ordnar du själv. Lägenhetsnumret ska då uppges och det får du på boendet.
Fönster och gardiner
Torkning av fönster och byte av gardiner ansvarar anhöriga för, ett annat alternativ är att anlita ett privat städföretag.
Nycklar till lägenhet
Lägenhetsdörren är försedd med s.k. ”smarta lås” som innebär att ingen annan än du som hyresgäst och personal kan öppna din lägenhetsdörr. Lägenhetsdörren är alltid låst utifrån men öppen inifrån. Till detta lås används en transponder i stället för vanlig nyckel.
Sjukvård och läkarbesök
Sjuksköterska finns tillgänglig dygnet runt. Vid besök hos läkare, tandläkare, optiker eller andra privata möten följer en anhörig med som stöd och trygghet. Skulle problem uppstå så att anhörig/närstående inte kan, åligger det dem att i först hand ändra tid så att det passar.
Frisör och fotvård
Det finns möjlighet att boka frisörbesök och fotvård på boendet. Frisören besöker dig antingen i din lägenhet eller så finns möjlighet att besöka frisörsalong i nära anslutning till boendet. Fråga personal på boendet hur du går till väga för att boka tid.
Posthantering
I samband med att du flyttar in ordnar du själv med adressändring hos Skatteverket. Eftersändning av post beställer du hos Svensk Adressändring. Om god man eller anhörig ska hjälpa dig med din post kan ni ansöka om särskild postadress hos Skatteverket.
När du registrerar din nya folkbokföringsadress är det lantmäteriets nummer som ska anges, och det numret får du från ansvarig chef på boendet.
Hantering av kontanter
Du hanterar och ansvarar själv för dina kontanter och inköp. Om du skulle behöva hjälp med hanteringen är det i första hand god man, förvaltare eller närstående som hjälper dig med detta.