När socialtjänsten får veta att ett barn/ungdom och dennes familj kan behöva stöd eller hjälp så måste socialtjänsten tillsammans med hela familjen se över barnets situation, det kallas utredning. Socialtjänsten kan få vetskap om en familj som behöver stöd eller hjälp genom att någon kontaktar oss. Det kan göras antingen genom en ansökan eller orosanmälan. Utredningen görs av en socialsekreterare.
Så går en utredning till
Vi gör utredningen tillsammans med er för att ta reda på vilka eventuella behov som finns och hur ni bäst med de resurser som finns i familjen och/eller nätverket kan lösa situationen som ni befinner er i. Det är viktigt för oss att hela familjen är delaktiga i utredningen. Under utredningen pratar vi med föräldrarna om vad som fungerar och vad som inte fungerar i familjen. Vi pratar också med barnet för att få en uppfattning om hur barnet själv ser på sin situation. Ibland bjuder vi in till ett nätverksmöte för att se om släkt och vänner kan hjälpa familjen. Vi kan också ta kontakt med till exempel förskolan, skolan, sjukvården för att få mer information.
En utredning ska vara klar inom fyra månader, men om det finns särskilda skäl kan utredningstiden förlängas. Vår roll är att hela tiden göra bedömning kring barnets säkerhet samt sammanställa ett beslutsunderlag. Vi arbetar under sekretess, det innebär att vi inte får lämna ut information till obehöriga.
Efter utredningen fattar vi ett beslut
Om vi efter en utredning kommer fram till att familjen behöver stöd gör vi en planering för hur stödet ska se ut. Stödet kan vid behov även inledas under utredningstiden.
Ofta är det bästa stödet att be sitt eget nätverk om hjälp. Familjen, nätverket och socialtjänsten kan upprätta en plan för att komma tillrätta med det socialtjänsten är orolig för när det gäller barnet/ungdomen.
Vårdnadshavare och barnet, om det fyllt 15 år, har rätt att under utredningen begära ut den information som finns hos socialtjänsten. När utredningen är klar har ni också rätt att ta del av utredningen. Ni har då möjlighet att lämna era synpunkter på beslutsunderlaget och få dessa antecknade. På så sätt kommer alla berörda parter veta vad som skrivits ner och vad socialtjänstens utredning kommit fram till. Om ni vill överklaga ett beslut ska ni i första hand kontakta er socialsekreterare. Under utredningen har ni rätt att anlita ett juridiskt ombud som ni bekostar själv.
När socialtjänsten placerar ett barn
När oron för ett barn eller en ungdom är väldigt hög kan vi behöva placera ett barn i samförstånd med föräldrarna eller mot förälderns vilja. Det kan vara ett barn som behöver skydd, eller om vi inte kan komma överens med föräldrarna om vilken hjälp som behövs. Vi följer lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU och det är Förvaltningsrätten som fattar beslutet. Både barnet och föräldrarna får hjälp av ett juridiskt ombud, som utses av förvaltningsrätten.
Metoder och förhållningssätt
För att få en så bra bild som möjligt av en familjs situation arbetar vi efter välgrundade metoder. Nedan följer två exempel.
Barns Behov i Centrum, BBiC
Barnets behov i centrum, BBIC, är ett system för dokumentation och uppföljning. Barnets grundläggande behov ska vara utgångspunkten för allt socialt arbete. Barnets behov sätts i relation till föräldrarnas förmåga och faktorer i familjen och den omgivande miljön. Det ger en helhetsbild av barnets situation.
Signs of Safety
Signs of Safety är en skyddsbedömningsmodell som handlar om att genom delaktighet och transparens hitta hållbara lösningar tillsammans med barn/ungdomar, deras föräldrar och det nätverk som finns runt om familjen. Vi vill att Signs of Safety förhållningssätt och arbetsredskap ska bidra till att barn/ungdomar i högre grad kan tas om hand av sina föräldrar samtidigt som de får det stöd och skydd de behöver under sin uppväxt. Vi hoppas också att förhållningssättet ska leda till att vi blir tydligare med vad som behöver ske för att barnet ska vara säker och trygg och få sina behov tillgodosedda.
Är ni missnöjda eller har ytterligare frågor?
Om det är något ni är missnöjda med under utredningen ska ni i första hand prata med den socialsekreterare ni haft kontakt med. Om ni vill komma i kontakt med en enhetschef kan ni ringa till Piteå kommuns växel och fråga efter tjänstgörande enhetschef på Socialtjänstens stöd till barn och familjer. Se kontaktuppgifter i fliken Kontakt ovan.
Ni kan även kontakta inspektionen för vård och omsorg om ni är missnöjda med kontakten med oss.