Vilka lagar ligger till grund i biståndsbedömningar?
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL) är de lagar som biståndsbedömningen utgår från.
Lagen och stöd och service (LSS) är en rättighetslagstiftning som gäller för personer som ingår i någon av de tre så kallade personkretsarna. Personkrets 1 och 2 omfattar individer med intellektuellt-, begåvnings- eller psykiska funktionsnedsättningar som innebär ett behov av stöd, i personkrets 3 ingår personer med svåra och omfattande fysiska funktionsnedsättningar. Tillhör man någon personkrets och har en diagnos som ger rätt till insatser via LSS ska man tillförsäkras goda levnadsvillkor.
Lagtext LSS - länk
Socialtjänstlagen (SoL) är lag där alla medborgare kan söka om att få sina behov tillgodosedda om man inte kan få det på något annat sätt. Enligt SoL ska de insatser som ges med stöd av lagstiftningen säkerställa skälig levnadsnivå och vad det innebär fastställs även det av praxis. Inom vissa områden är detta tydligt som till exempel försörjningsstöd där det finns en norm som fastställs årligen. Inom andra områden blir det svårare då det inte finns en exakt tolkning, det kan finnas schabloner att utgå ifrån men inte alltid. När det är oklart vad som kan räknas som skälig levnadsnivå utgår man från praxis, vilket innebär att man tittar på vilka bedömningar kammarrätt och högsta förvaltningsrätten tidigare gjort i liknande lägen.
Sedan lagstiftningen LSS infördes har tillämpning av lagstiftningen förändrats och skärpts. Vissa funktionsnedsättningar som tidigare omfattades av LSS får nu sina behov prövade via Socialtjänstlagen, (SOL). I övergången mellan två lagrum saknas praxis, vilket under en period kan försvåra tolkning av lagen. Eftersom alla beslut om bistånd är tidsbegränsade, kan det innebära att vi har förändrade lagar och praxis att förhålla oss till vid en omprövning på individnivå. Det innebär inte att den enskilde blir utan insatser, men det kanske inte blir som det varit tidigare.
Lagtext SoL - länk
Vad händer när en individ hamlar i kläm mellan kommunens och regionens uppdrag?
Socialtjänstens bedömningar utgår från två lagar, LSS och SoL (beskrivs ovan). Även om man inte kan få exakt den insats i den omfattning man önskar är vårt uppdrag alltid att försöka göra tillvaron så bra som möjligt.
Det händer att vissa ärenden tangerar Regionens ansvar som regleras i Hälso- och sjukvårdslagen. I de fallen vill vi gärna göra gemensam planering tillsammans med individen för att dennes behov ska bli tillgodosedda och där individens mål är det viktiga.
Hälso- och sjukvårdslagen - länk