Hur går ansökan och utredning till?
Vid en ansökan om en insats gör en handläggare hos socialtjänsten en utredning där den som söker får beskriva sin situation och berätta hur det ser ut med nätverk, sysselsättning, intressen med mera och beslutet baseras på det som framkommer i utredningen, det vill säga det den enskilde berättar.
Innan beslut tas så kommuniceras alltid utredningen så att den enskilde kan rätta och lägga till om det är något som blivit felaktigt eller saknas. Vid ett avslagsbeslut motiveras alltid skälet till avslag.
I utredningen av den enskildes situation tittar man på vilken sysselsättning hen har, hur nätverket ser ut och om man har fritidssysselsättningar eller någon gemenskap.
Kontaktperson enligt Socialtjänstlagen kan beviljas om den enskilde har ett begränsat socialt nätverk, riskerar isolering eller har behov av att bryta isolering. En viktig uppgift är att bryta individens isolering genom gemenskap, hjälp till fritidsverksamhet samt ge råd och stöd i vardagssituationer.
Har den som söker en insats ett nätverk, intressen, kompisar, föreningsengagemang men har svårt att ta sig till detta eller behöver något stöd i annan form är ledsagning en alternativ insats. Då handlar det inte om att bryta isolering utan att bibehålla och utveckla sitt nätverk.
Ledsagarservice ska underlätta för personer med funktionsnedsättning att kunna ta del av samhällslivet. Ledsagaren blir till hjälp för den enskilde att till exempel kunna delta i fritidsaktiviteter och kulturliv.
Läs mer om olika stödinsatser här.