När en person avlidit ska ett avslut göras av dödsboet. Dödsboet är en sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder.
En bouppteckning ska göras om det i dödsboet finns fastighet eller tomträtt. Läs mer på Skatteverkets hemsida. Länk finns nedan under "Relaterade länkar".
Om den avlidnes tillgångar endast räcker till begravningskostnaderna kan bouppteckning ersättas med dödsboanmälan.
Dödsboanmälan är kostnadsfri och görs till Socialtjänsten inom två månader efter dödsfallet.
Dödsbodelägarna har ett gemensamt ansvar att ta hand om dödsboet.
Viktigt att tänka på vid ett dödsfall
- Kontakta banken och stoppa alla automatiska överföringar samt räkningar som betalas via autogiro.
- Meddela fordringsägarna att en dödsboutredning pågår.
- Räkningar som avser dödsboet ska inte betalas förrän dödsboanmälan är klar.
- Tillgångarna som finns i dödsboet på dödsdagen, och alla inkomster som därefter kommer in på bankkontot, ska i första hand användas till begravningskostnaderna. Tillgångar som även ska räknas med är överskjutande skatt, eventuella återbetalningar från betalkort och utbetalningar från försäkringar. Tillgångar i dödsboet kan till exempel vara bohag, bil, båt, andra fordon, konst, smycken eller obligationer.
- Spara alla kvitton från begravningen; fakturor från begravningsbyrån, minnesstund, blommor, dödsannons med mera. Dessa är viktiga för dödsboutredningen.
Som en del av dödsboutredningen ska Socialtjänsten göra ett hembesök i dödsboet. Om dödsboet redan är avyttrat kan inte Socialtjänsten göra en dödsboanmälan, då måste istället en bouppteckning göras. Undantaget är om den avlidne bodde på ett boende. Ring till receptionen för att boka tid.
Ekonomiskt bistånd till begravningskostnaderna
Om dödsboets tillgångar inte räcker till begravningskostnaderna finns möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd till dessa. Se länk nedan.