Om du har klagomål eller synpunkter på vår verksamhet uppmuntrar vi att du tar upp frågan direkt med den det berör. Både positiva och negativa synpunkter på hur vi arbetar med våra uppdrag ingår i kvalitetsarbetet och uppmuntras.
Synpunkter ska hanteras snarast och du har rätt att bemötas med respekt när du framför klagomål. Lyckas vi inte reda ut eventuella problem så har vi beskrivit nedan hur du kan gå vidare med dina synpunkter och klagomål.
Gör så här om du vill lämna synpunkter eller klagomål till socialtjänsten
- Kontakta personalen för berörd verksamhet i första hand.
- Kontakta ansvarig enhetschef för berörd verksamhet i andra hand.
Om personalen inte kan lösa problemet eller om du fortfarande inte är nöjd kontaktar du ansvarig chef i verksamheten.
- Kontakta ansvarig avdelningschef för berörd verksamhet i tredje hand.
Om enhetschefen inte kan lösa problemet eller om du fortfarande inte är nöjd kontaktar du ansvarig avdelningschef för verksamheten.
- Kontakta patientnämnden om ditt ärende rör hälso- och sjukvård eller den allmänna omvårdnaden enligt socialtjänstlagen som ges i samband med sådan hälso- och sjukvård.
Om du fortfarande inte är nöjd kontaktar du patientnämnden. (Norrbottens kommuner har avtal med länets patientnämnd). Patientnämnden
På grund av sekretesskäl i ärenden som berör enskilda patienter eller brukare vill vi inte att du uppger personuppgifter och det är därför vi inte gett möjlighet till att skicka in din synpunkt eller klagomål via mejl. Om du vill skicka in dina klagomål eller synpunkter skriftligt så får du gärna använda dig av vår blankett för synpunkter/klagomål
För att komma i kontakt med ovan beskrivna funktioner kan du vända dig till kommunens växel för att bli kopplad. Tel: 0911-69 60 00