Enligt Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap ska varje kommun ha en nämnd som fullgör uppgifter under så kallad extraordinära händelser eller vid större olyckor. Kommunfullmäktige i Piteå beslutade 2005 att inrätta en krisledningsnämnd bestående av kommunstyrelsens arbetsutskott under ledning av KS-ordförande eller vice ordförande.
Krisledningsnämnd
Det är kommunstyrelsens ordföranden eller vice ordföranden som avgör om krisledningsnämnden ska sammankallas. I de allra flesta fall kan kriser hanteras av den normala organisationen utan att krisledningsnämnden sammankallas. Krisledningsnämnden får när den sammankallats överta beslut och verksamheter som berör händelsen från andra nämnder. Kommunfullmäktige har upprättat ett reglemente för krisledningsnämnden.
Krisledningsstab
Till sin hjälp har nämnden en krisledningsstab som till sin grund består av en fast och flexibel bemanning.
Fast bemanning består av:
- Stabschef
- Operativ chef
- Krisinformation
- Dokumentation
- Analys
Flexibel bemanning består av
- Analys
- Samordning externt
- Samordning internt
Krisledningsstaben utökas med förvaltningschefer och andra tjänstemän utifrån behov. Krisledningsstaben leds av kommunchefen till lika stabschef.
Lokala operativa ledningsorganisationer
Respektive förvaltnings- och bolagschef har i sin tur en lokal operativ ledningsorganisation inom sin verksamhet.
Telefonlista
Aktuell namn- och telefonlista till krisledningsnämnd, stab, räddningschef i beredskap, förvaltnings- och bolagschefer samt till Posom-grupp finns hos räddningstjänsten. Ansvarig för att listorna hålls uppdaterade är kommunens säkerhetssamordnare.