”Alla som tar kontakt med oss ska känna att de tas på allvar”

 

Sussi was here

 

När Piteåbor kliver in i stadshuset med olika frågor att få besvarade möts de bland annat av Sussi i Medborgarservice. Hon är en av fem nya kommunvägledare som varje dag jobbar med att ta emot stora och små frågor, både i frontdesk och över telefon. Uppdraget täcker allt ifrån att lotsa medborgare rätt i dialogen med kommunen till att boka borgerliga vigslar och ibland få äran att vara vittne när det behövs.

Den gemensamma nämnaren i Sussi karriär har alltid varit mötet med människor. Efter 20 års jobb på Nolia tog hon under coronapandemin 2021 steget till att byta bransch – till Coop, närmare bestämt, eftersom hon länge varit nyfiken på ett butiksjobb. Där var hon bland annat med och startade upp Coop-butiken vid Strömlida. När så kommunen annonserade att de sökte personal till tjänsten som kommunvägledare tvekade hon inte att söka. Både kommunen som arbetsgivare och rollen som kommunvägledare kändes väldigt lockande.

– Jag är en people-person. Jag har i hela min karriär jobbat med att läsa av stämningar och känna av vad människor behöver. Ibland behöver de bara få prata av sig kring ett problem och ibland behöver de något konkret. Då ska jag och mina kollegor i den här rollen hjälpa dem att hitta rätt, berättar Sussi.

Lotsar vidare

Att jobba i telefonväxeln och frontdesk, eller ”fronten” som det främst kallas i arbetsgruppen, innebär ständiga möten med människor som har olika problem eller frågeställningar.

Uppdraget täcker allt ifrån att lotsa medborgare rätt i dialogen med kommunen till att boka borgerliga vigslar eller vara vittne på bröllop.

– Det är otroligt viktigt att alla som kommer i kontakt med fronten eller telefonväxeln känner att de tas på allvar, oavsett vad de har för problem. Sedan kan vi stundvis få skulden för exempelvis guppiga vägar eller trasiga gatlyktor men då handlar det om att vi behöver lotsa rätt. Det svåra kan vara när det klockan fem i fem en fredag eftermiddag kommer in ett knepigt eller udda ärende. Då kan det vara en utmaning att hinna få tag i rätt person. Men oavsett vad så hjälps vi åt för att lösa de problem som dyker upp och vi har otroligt bra sammanhållning i gruppen, berättar Sussi.

Rullande schema

Även om frågorna som landar i knät på Sussi och hennes kollegor är spretiga och av olika karaktär så är de trygga med de fasta arbetsuppgifterna såtillvida att både Sussi och hennes kollegor vet vad de ska göra. De har ett rullande schema där de turas om att sitta i växeln och stå i Frontdesk.

– En del kommer till oss med väldigt känsliga ärenden och vi får höra många livshistorier också. Vi kan träffa människor som kanske väldigt sällan träffar andra människor att samtala med och då gäller det att vi både lyssnar och känner av vad det är de faktiskt behöver.

Rollen som kommunvägledare är ny sedan årsskiftet 2023/2024.

Bra sammanhållning

Rollen som kommunvägledare är ny sedan årsskiftet 2023/2024. Innan det hade YouCall uppdraget i cirka 30 år, innan man bestämde sig för att ta hem uppgiften till kommunhuset. Fem nya kommunvägledare började då samtidigt.

– Vi blev väldigt väl mottagna av kommunen innan vi ens hade börjat. Vi fick bland annat följa med på julfest för att lära känna några av våra nya kollegor. Vi började precis innan flytten till den nya renoverade entrén och det är fantastiskt att få jobba i en ny och fräsch miljö.

Sussi tycker det har varit skönt att börja samtidigt som ett gäng likasinnade.

– Det är klart att det fanns en liten oro i förväg i hur vi i gruppen skulle fungera tillsammans. Men det har verkligen blivit klockrent. Vi skrattar så vi har ont i magen ibland och för mig är det otroligt viktigt att få ha bra kollegor, säger Sussi.

Lärt känna kommunen via tidigare roller

En fördel för Sussi är att hon i sina tidigare yrkesroller, både på Nolia och på Coop, har haft mycket att göra med kommunen. Hon har skapat många relationer med människor i stadshuset och det har hon nytta av idag.

Kommunen är en komplex organisation och det är klart att det är en utmaning att lära känna hela verksamheten.

– Kommunen är en komplex organisation och det är klart att det är en utmaning att lära känna hela verksamheten. Men vi lär oss något nytt varje dag och många gånger har jag också stor nytta av mina tidigare erfarenheter. Det händer att människor ringer tillbaka till oss för att berätta att det löste sig. Att få återkoppling på ärenden är fint, det tyder på att människor har fått rätt hjälp i dialogen med kommunen. Det är ändå syftet med att vi finns.

 

Bildlänk med text, Se Piteå kommuns lediga jobb här