”En lärare är lite av en tusenkonstnär”

 

Det roligaste med läraryrket är att se när en elev förstår och knäcker ett problem.

 

Öppenhet och tolerans är viktiga ledstjärnor som genomsyrar skolverksamheten i Piteå kommun. För grundskolläraren Oskar på Norrmalmsskolan är det roligaste med jobbet att det är ett varierat arbete och den största drivkraften är att se eleverna knäcka ett komplicerat problem.

Som lärare i en femteklass på Norrmalmsskolan är Oskar vardag omväxlade. Han har jobbat som lärare för årskurs 4–6 i Piteå kommun sedan 2022 och beskriver arbetsrollen som att vara lite av en tusenkonstnär.

– Utöver själva undervisningen har vi ett mentorskap och ett värdegrundsarbete som genomsyrar verksamheten varje dag. Vi jobbar mot gemensamma mål som inte bara är innefattar kunskapsmål utan också värdegrundsmål. Jag undervisar i ganska många ämnen, och att lära känna alla elever är både roligt och utmanande, säger Oskar.

Min kompis var en bra ambassadör för lärarutbildningen.

Inom Piteå kommuns grundskola har man ett uttalat mål att ha en öppen och tolerant miljö och jobbar aktivt med anti-mobbning. Varje vecka samlas 4–5 pedagoger för att diskutera ämnen som risker och möjligheter med sociala medier och hur man är en schysst kompis.

– Här har eleverna själva kloka tankar. Jag vill ta deras exempel och fortsätta bygga på dem. Bemöta, diskutera i mindre grupper och få dem att tänka så mycket som möjligt själva.

Det roligaste med jobbet är att se när en elev förstår och knäcker ett problem.

– När de märker hur de ska göra eller att inser att de faktiskt har lärt sig något, det är det absolut bästa med jobbet. Variationen är också rolig, du väljer själv hur undervisningen ska se ut för att sedan förhålla dig till läroplanen.

Inspirerad av kollegan på mataffären

Att Oskar kom in på lärarbanan var något slumpartat. Han jobbade på en Ica-butik i Luleå när en kollega berättade att han skulle bli lärare.

– Sedan ringde han upp mig och sa ”du borde också söka, du är ju lugn och trygg”. Och jag tänkte, ja, varför inte? Det var alltså inte ett kall på det sättet, men min kompis var en bra ambassadör för lärarutbildningen. Jag började plugga och det visade sig vara kul, säger Oskar.

Oskar har en bakgrund som styrkelyftare. Från idrottens värld finns mycket han tar med sig i karriären som lärare.

– Mycket pannben framför allt. Man kan inte bara göra en grej lite halvdant. För att knäböja 270 kilo måste du ha en långsiktig plan, värma upp och sedan utföra. Det tänket går att använda i skolan också. Jag kan inte bara sätta ett nationellt prov i händerna på en elev utan att jobba mot målet att klara provet. Sedan gläds jag tillsammans med eleverna när de lyckas.

Oskar was here stämplat i en uppgift.

En blixt från klar himmel

Ett minne som etsat sig fast hos Oskar från tiden som lärare är när han hade en elev som hade svårt att förstå multiplikation. Oskar försökte med en rad metoder utan att lyckas nå fram innan han hittade ett arbetsblad som gjorde att det föll på plats för eleven.

– Det var som en blixt från klar himmel och eleven utbrast ’nu förstår jag!’. Då kände jag YES! Sedan kunde vi gå från arbetsbladen och in i matteboken och jobba med det. Glädjen de har i den stunden är otrolig att se och det blir så tydligt då att det här gör skillnad för dem, säger han och fortsätter:

– Skolan är en så stor del av elevernas vardag, och om de känner att de inte kan eller vill så blir det extremt tufft. När de kommer in på morgonen ska de känna ’jag kan och jag vill’, men det kräver olika mängd jobb.

Oskar har en bakgrund som styrkelyftare. Från idrottens värld finns mycket han tar med sig i karriären som lärare.

Vilka egenskaper tycker du är viktigast som lärare?

– Jag tycker att det är viktigt att eleverna är medvetna om varför de ska lära sig saker. Hur- var- och varför-frågorna måste besvaras. Sedan är det upp till mig att förmedla det på ett tryggt och genomtänkt sätt.

 
 

Bildlänk med text, Se Piteå kommuns lediga jobb här