Bondökanalen är en grävd kanal som är 20 m bred och har en öppningsbar bro. Vid passagen av bron är den 8 meter bred. Bondökanalen gör att man "tjänar" 14 kilometer genom att slippa köra runt Degersten/Bondön, något som tar cirka en timme med båt och ger en säkrare sjöväg.
Ny farledssträckning
Inför sommaren 2023 kommer farleden vid Bondökanalen att justeras för att möjliggöra en säker sjöväg med bästa djup. Transportstyrelsen har gett klartecken och etableringstillstånd för en ny farledssträckning som bygger på ett förslag som Piteå kommun tagit fram i dialog med Sjöfartsverket och Bondö Marina. Du hittar den nya farledssträckningen som pdf längre ned på sidan och här finns svar på de vanligaste frågorna:
Vad innebär den nya sträckningen i praktiken?
Sträckningen är förskjuten i sidled och något avsmalnad.
Förändras den mycket, blir den svårnavigerad, påverkar den vilka båtar som tar sig fram?
Den nya sträckningen blir tydligare med fler farledsprickar. Önskade djupet på 2,2 m säkerställs.
Hur länge kan vi lita på att den mätning som är gjord 2022 är tillförlitlig?
Egenkontroll i form av prickrättning och ramning kommer ske årligen inför uppstart av säsongen. Svårt att bedöma hur stenar kommer röra sig och djupet påverkas.
Hur ser vi på en långsiktig lösning, finns det några planer?
På sikt kommer det behövas en muddring som garanterar samma djup som kanalen.
Broöppning
Bron över kanalen är åtta meter lång och har seglingsfri höjd på fyra meter. Eftersom bron är öppningsbar kan även högre båtar passera. Broöppning erbjuds under sommaren alla dagar mellan klockan 09-10 samt 17.30-18.30 och sköts av Securitas (NVS). Beställning av broöppning ska göras minst 2 timmar innan på telefon: 0911-137 01.