En första åtgärd
Steg 1 Alla: Prova att starta om datorn och logga in igen för att datorn ska ha de senaste uppdateringarna, detta kan åtgärda vissa problem med datorn.
Steg 2 för dig som går i åk. 1: Ominstallation/återställning av datorn i låstskärm-läge:
- Strömadaptern behöver vara kopplad till datorn
- Vid inloggningsrutan på låst skärm - Tryck Ctrl+Windowsknappen+R samtidigt
- Skriv in din skolmejladress och ditt lösenord och tryck Enter eller pilknappen.
- Nu börjar din dator att återställs, detta kan ta en stund!
Sista steg för alla om felet kvarstår: Lämna din dator för service, inlämning sker i biblioteket, plan 3 i hus Oden.
Vad gör jag om elevdatorn går sönder?
Det kan vara att skärmen slutar fungera, pixlar försvinner, tangenter eller skruvar lossnar, problem med laddning eller att datorn inte startar. Lämna din dator för service, inlämning sker i biblioteket, plan 3 i hus Oden. Du får under reparationstiden låna en ersättningsdator. Piteå kommun har tecknat både försäkring och serviceavtal. Reparationstiden varierar beroende på fel och om delarna finns eller behöver beställas. De filer du vill ha kvar måste finnas sparade i OneDrive.
Datorns hårdvara
Datorns skärm, tangentbord, hårddisk mm. räknas som datorns hårdvara. Har du problem med datorns hårdvara Lämna din dator för service, inlämning sker i biblioteket, plan 3 i hus Oden. I
OBS! Se till att du sparat ditt skolarbete i OneDrive. Glöm inte att ta backup privata filer som du vill ha kvar.
Datorns mjukvara
Datorns operativsystem WIndows 10, program och appar räknas som datorns mjukvara. Har du problem med datorns mjukvara kan det räcka med en omstart av datorn eller en ominstallation av programmet eller appen som krånglar.
Problem med WiFi?
Om du inte når internet och din dator inte hittar det trådlösa nätverket:
Koppla datorn till en nätverkskabel och starta om datorn och logga in. Detta kan behöva upprepas detta 2-3 ggr. (Nätverkskabel finns i klassrummen). Om problemet kvarstår, lämna din dator för service, inlämning sker i biblioteket, plan 3 i hus Oden.
Virus, spam eller spionprogram
Att skydda sig helt och hållet mot datavirus, spam, spionprogram etc. är inte så lätt. Få personer och företag kan skydda sig 100%. Elevdatorn som du blivit tilldelad har ett bra skydd mot virus, spam och spionprogram. Se punkterna nedan hur du kan undvika att få virus och spam i din dator.
Tips för att undvika virus, spam och spionprogram
- Undvik att installera andra antivirusprogram än det som redan finns på datorn.
- Ladda ner och installera programvaror från installationsportalen eller från kända och tillförlitliga tillverkare. Ex) Musikprogrammet Spotify från www.spotify.com
- Se till att datorns operativsystem (Windows 8.1, Windows 10 / OSx) väl uppdaterat
- Undvik sk. torrentprogram och nedladdning av torrent-filer
- Undvik alla sidor som erbjuder gratis film online.
- Undvik att klicka på poup-meddelanden som påstår att du vunnit en ny iPhone, vunnit en resa till Hawaii eller att din dator fått virus
- Undvik att ladda ner bifogade filer från e-postmeddelanden som kommer ifrån okända personer eller företag. (Virus kan även spridas via betrodda personer, utan deras vetskap)
Har du problem med virus eller spam? Lämna din dator för service, inlämning sker i biblioteket, plan 3 i hus Oden.
Har du testat allt och inget hjälper?
Lämna in din dator för service, inlämning sker i skolans bibliotek, plan 3 i hus Oden.