Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Strömbackaskolan skolenhet Mjölner
Från 240910 till 250907
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola
Ansvariga för planen
Peter Axelsson
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Eleverna får resonera med sina mentorer på mentorstid och ta med sig synpunkter till elevrådet där de resonerar med rektor. Samtliga elever i åk 1 har genomfört hälsosamtal som anonymt sammanställts till ett statistiskt underlag även Skolenkäten från Skolinspektionen ligger till grund för vårt förebyggande, främjande och åtgärdande arbete mot diskriminering och kränkande behandling.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavare informeras och bjuds in till diskussion vid digitala kontakter och hemsida.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Personalen diskuterar med elever och i programlag
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder: Som en del av enkäten "Personligt" genomförs en SWOT-analys.
Områden som berörs i kartläggningen:
- Kränkande behandling
- Kön
- Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
- Ålder
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Se ovan.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Se ovan.
Resultat av kartläggning
Grundläggande värden på skolan ligger något under rikssnittet.
Få elever upplever att de inte känner sig trygga på skolan.
När det gäller inflytande i skolan så vill eleverna vara med och påverka i högre grad än vad de upplever att de får för i stort sett samtliga frågeområden.
Eleverna lyfter att killar och tjejer ej behandlas likvärdigt, detta värde har dock blivit bättre, men behöver förbättras ytterligare.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att varje elev ska känna sig trygg i alla situationer och på hela skolan hela tiden. Det innebär även att skolan ska jobba främjande och förebyggande och i de fall det behövs även åtgäradande med nätkränkningar oavsett var och när de sker.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Årshjul mentorstid. En samlad övningsbank som mentorerna följer från åk1 till åk3.
|
HT24
|
Mentorer
|
Kontinuerligt
|
2 |
Informera alla elever om de policydokument skolan utformat kring nätetik, ANDT, kränkande behandling, Hot om våld etc.
|
HT24
|
Mentorer
|
VT25
|
3
|
Introduktionsdagar med elevhälsan för att bygga upp en relation mellan elevhälsopersonal och elever.
|
i början av HT 24
|
EHT
|
VT25
|
4
|
Schemalägga mentorstimme en gång per vecka då mentor arbetar med trivsel och sammanhållning samt arbeta med årshjulet.
|
HT23
|
Rektor för schemaläggning och mentorer för genomförandet.
|
VT25
|
5
|
Värdegrundsövningar
|
Start VT25
|
Lärare samt mentorer
|
VT25
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Arbeta kontinuerligt med årshjulet.
|
Kontinuerligt på mentorstimmen
|
Mentoer och rektor
|
VT25
|
2
|
Värdegrundsövningar
|
HT24/VT25
|
Lärare och mentorer
|
VT25
|
3
|
Stärka tjejernas mående genom nätverk skolenhet Mjölner
|
HT24
|
Rektor
|
VT25
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§.
Det innebär en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor.
Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna.
Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever.
Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Om kränkningen skett mellan elever, träffas elevvårdsteamet på enheten och påbörjar utredningen. Vårdnadshavare informeras om eleven är omyndig eller om eleven önskar att vårdnadshavaren kontaktas. Kurator tar första kontakten med eleven/rna och/eller annan personal som eleven har förtroende för har samtal med den/de som är utsatta. Därefter hålls samtal med den/de som utsätter för kränkningar, samtalet dokumenteras. Rektor får löpande del av dokumentationen i ärendet. Är kränkningen allvarlig ska rektor även utan dröjsmål också kontakta arbetsmiljöverket och vid externa händelser kontaktas också polis.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills problemet är löst. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år
Förankring av planen
Förankring hos elever
Alla elever får i början av varje läsår information om skolans plan mot kränkande behandling av mentor och besvarar i maj varje år en enkät med frågor om bland annat kring var och i vilka situationer de känner sig trygga/otrygga.
Resultatet av enkäten lyfts sedan av rektor i elevrådet och diskuteras där för att fördjupa förståelsen av svaren i enkäten. Rektor återkopplar till mentorer och elevhälsopersonal på en APT i slutet av läsåret. Där beslutas då om åtgärder och förebyggande arbete inför nästa läsår. Mentorerna återkopplar till eleverna på en mentorstimme i början av läsåret om vilka åtgärder som beslutats utifrån upprättandet av planen.
Förankring hos vårdnadshavare
Den årliga planen läggs ut på Strömbackaskolans hemsida och den informeras om på föräldramöten.
Förankring hos skolans personal
Se ovan.
Utvärdering
När utvärdering av tidigare plan mot kränkande behandling gjordes så bedömdes den ostrukturerad och hela planen omarbetades utifrån ny modell. Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
När utvärdering av tidigare plan mot kränkande behandling gjordes så bedömdes den ostrukturerad och hela planen omarbetades utifrån ny modell.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Elevrådet, elevhälsoteamet och mentorerna.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Peter Axelsson
|
Augusti 2025
|