Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Strömbackaskolan skolenhet Munin
Från 24-10-01 till 25-09-30
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola
Ansvariga för planen
Rektor Camilla Landin
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Rektor har inhämtat synpunkter från eleverna via elevrådet. Eleverna i åk 1-3 har svarat på Strömbackaskolans enkät. Dessa enkätsvar ligger till grund för vårt förebyggande, främjande och åtgärdande arbete mot diskriminering och kränkande behandling.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavarna deltar vid föräldramötet i åk 1 då skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling lyfts. Vårdnadshavarna informeras om att planen finns på skolans hemsida och hur de ska gå tillväga när de får vetskap om riskområden eller förekomst av diskriminering eller kränkande behandling. Mentor har dialog med vårdnadshavare vid utvecklingssamtal.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Personalen har varit delaktiga i utarbetandet av planen vid arbetsplatsträff och i programlag.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder
Enkätsvar, elevråd och arbete med planen vid personalträff.
Områden som berörs i kartläggningen
Kränkande behandling
Kön
Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Funktionsnedsättning
Sexuell läggning
Ålder
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Eleverna har arbetat med kartläggningen i elevrådet och genom kontinuerliga samtal med sina mentorer under läsåret. Elevrådsrepresentanterna är utbildade elevskyddsombud. Samtliga elever i åk 1-3 har genomfört skolans elevenkät.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har varit delaktiga vid genomförandet av enkäter och analyser samt genomfört samtal med sina mentorselever löpande under läsåret.
Resultat av kartläggning
Vi ska fortsätta vårt arbete med att skapa en trygg miljö för eleverna. Korridorer och uppehållsytor, matsalen och omklädningsrum är identifierade riskområden för eleverna.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att
varje elev ska känna sig trygg i alla situationer i skolan och att ingen elev ska utsättas för diskriminering eller kränkande behandling.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Språkbruk
|
Alltid
|
All personal
|
Juni 2025
|
2
|
Arbete med värdegrund, attityder, diskriminering och kränkning. Tolerans, respekt och inkludering.
|
Mentorstid och lektioner.
|
Mentor och undervisande lärare
|
Juni 2025
|
3
|
Livsviktigt för gymnasiet
|
24/25
|
Kurator
|
Juni 2025
|
4
|
Informera alla elever i åk 1 om nätetik
|
HT24
|
Mentor
|
Juni 2025
|
5
|
Programdagar för att skapa gemenskap och goda relationer mellan alla elever i alla klasser på programmet.
|
HT24
|
Mentor
|
Juni 2025
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Stärka sammanhållningen, tryggheten och gemenskapen i klasserna.
Elevhälsoteamet och mentorerna ska löpande inventera behovet av att jobba främjande och förebyggande i klasserna och planera insatser utifrån behov.
|
24/25
|
Mentor, rektor och elevhälsoteamet.
|
Juni 2025
|
2
|
Följa upp riskområden kontinuerligt under läsåret.
|
Mentorstid och lektionen.
|
Mentor, rektor, undervisande lärare och elevråd.
|
Juni 2025
|
3
|
Hälsosamtal.
|
Åk 1
|
Skolsköterska
|
Juni 2025
|
4
|
Elevenkät
|
|
Rektor
|
Juni 2025
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
Skolenhetens personal och elevskyddsombuden har ansvar för att förebygga, motverka, upptäcka och rapportera handlingar och attityder som antas vara eller är i strid mot lagen. Mentorerna har ett stort ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med sina elever och därmed kunna upptäcka och förebygga diskriminering och annan kränkande behandling.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§.
Det innebär en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor.
Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna.
Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever.
Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov..
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills problemet är löst. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år.
Steg 1 - Upptäcka och anmäla till rektor samt Barn - och utbildningsnämnden
Steg 2 - Utreda och analysera
Steg 3 - Åtgärda och vidta verkningsfulla åtgärder
Steg 4 - Följa upp och utvärdera regelbundet
Steg 5 - Ärendet avslutas
Steg 6 - Skicka återrapport till Barn- och utbildningsnämnden
Förankring av planen
Förankring hos elever
Planen förankras av rektor i elevrådet och av mentorerna under mentorstid.
Förankring hos vårdnadshavare
Planen publiceras på Strömbackaskolans hemsida.
Förankring hos skolans personal
Planen förankras vid arbetsplatsträff 240911.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Vi ska fortsätta arbeta för att varje elev ska känna sig trygg i alla situationer i skolan och att ingen elev ska utsättas för diskriminering eller kränkande behandling.
Eleverna ska ha fasta platser i klassrummet i åk 1 och alltid parkera sina mobiler i klassrumet. Detta för att eleverna ska känna större trygghet i klassrummet. Tillgång till enskilda omklädningsrum vid idrotten har skapat trygghet.
Rutiner för vårt åtgärdande arbete har fungerat bra.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Elevhälsoteamet, övrig personal och elevråd.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Camilla Landin
|
September 2025
|